Skip to content

burenhulp?

1 maart 2005

Op hoge poten komt een van de bewoners van ons pleintje naar me toe. Of ik iets weet van die containers die ze aan het plaatsen zijn? *trying to look puzzled* Nee, daar weet petje niks van. Over welke container heeft meneer de buurman het. Nieuwsgierig loop ik met hem naar de winkelruit om te kijken wat er buiten gaande is. Aan een vrachtwagen met kraan (zou neefje Arend mooi gevonden hebben) zie ik een blauwe container bungelen waarin straks 2ehands kleding en schoenen gedopneerd kunnen worden. Goh.
Me afvragend wat het probleem nou eigenlijk is, steekt boze buur van wal. “Het was hier zo’n achterbuurtje en toen hebben ze het pleintje gerenoveerd en zo mooi opgeknapt en nou is het eindelijk netjes en dan zetten ze die zooi weg. Da’s niet de afspraak, dus bel jij even?” Ik heb nog steeds niet door wat er nou zo erg is aan zo’n bak. Als het nou zo’n gifgroene glasbak zou zijn, maar dit is een donkerblauwe kledingbak. Ik probeer in het midde te laten of ik zal bellen. “Hmm, nou, dat heb ik zo niet bijgehouden.” Ondertussen vertik ik het om boze meneer aan te kijken. Ik vind hem toch al niet de meest sympathieke persoon. Hij blaast altijd zo hoog van de toren en doet net alsof hij heel begaan is met de wijk. Nou, mooi niet, het enige waar hij zich druk om maakt is de waarde van zijn huurpandje. Zelf woont hij schijnbaar ergens in Frankrijk. En omdat hij zich als architect voordeot, denkt hij de wijsheid in pacht te hebben wat betreft ons pleintje.
“Dit kan echt niet! Shandalig. Dat was niet afgesproken. Toen ze heir vroger stondenw as het oo al zo’n zootje. Ze zouden ze voor nr 6 moeten zetten. Dat zijn toch asocialen. Of hier op de hoek waar de visboer altijd staat. Nou komt ‘ie daar voor de bankjes. Dat kan zo niet, hoor. Dus jij gaat bellen? Jij woont hier tenslotte.” Ik geef afentoe een kik tussendoor alsof ik begaan ben met zijn verhaal. Nou, ik ben echt neit van plan om te gaan bellen, hoor. Ik kijk het wel ff aan. Als die bak nou problemen gaat geven, is het nog tijd genoeg om ons druk te maken. Ik bedenk bij mezelf dat ik de bouwmaterialen die tijdelijk aan de andere kant van het plein liggen verzameld veel zorgelijker vind. Er staan wel hekken omheen, maar die zijn zo losgehaald. En dan liggen de losse stoeptegels voor het grijpen. Oh, wacht, buum is nog niet klaar. “Ja, ik zou zelf wel bellen, maar ik heb al mot met de gemeente. Als ik hierover ga bellen kan ik het wel schudden.” Jaaaahja, dus ik kan zijn vuile klusjes opknappen. Nou, dat doe ik mooi niet. Ik vind het best goed dat er 2ehandskleding wordt verzameld voor het goede doel. Die container mag wat mij betreft best blijven staan.

No comments yet

Geef een reactie

