Skip to content

kinderwens

4 maart 2005

Sinds kort staat er in mijn boekenblokje hierboven het boek Zwanger Worden van Mariël Croon. In een paar weken tijd is dit boek zo ongeveer mijn persoonlijke bijbel geworden.


Sinds een paar dagen staat er in mijn boekenblokje hierboven het boek Zwanger Worden van Mariël Croon. In een paar weken tijd is dit boek zo ongeveer mijn persoonlijke bijbel geworden.De afgelopen maanden heb ik een bulk aan informatie verzameld. Foldertjes, tijdschriften en websites, allemaal met info over die allergrootste wens van mij: moeder worden. Maar een ding ontbrak nog aan mijn verzameling: een goed boek. En dan ga je eens naar de bibliotheek om te zoeken en dan zie je in de catalogus dat er maar 1 (één!) boek was dat over zwanger worden gaat. Er zijn tig boeken die je alles vertellen over de 9 maanden dat er een baby in je buik zit. Nog meer boeken over het moeilijke vak dat opvoeden heet. Maar juist over dat ingewikkelde proces dat aan dit alles vooraf gaat, is amper een boek te vinden.
Veel mensen vinden zwanger worden de normaalste zaak van de wereld. Nou, vergeet het maar, want dat is het dus niet. En dat merk je pas als je er zelf mee aan de gang gaat en het niet meteen wil lukken. Zoals bij ons het geval is. Ik lees alles wat los en vast zit en ben zo langzamerhand een expert te worden op het gebied van bevruchting. In theorie dan… Ik weet inmiddels alles over de vrouwelijke cyclus, over hormonen, over de tocht van het zaad, over de temperatuurmethode, over vrijen op het juiste moment, over gezond eten, over de eisprong, enz, enz.
Volgens sommige mensen ben ik ‘er teveel mee bezig’ en ligt het daarom aan mezelf dat we nog niet zwanger zijn. Jammer genoeg zijn dat mensen die heel dicht bij me staan en waarvan ik meer steun had verwacht. Inmiddels kan ik hen met de feiten om de oren slaan. Door dagelijks mijn temperatuur te meten, ben ik er achter gekomen dat ik niet iedere cyclus een eisprong heb. Ja, en zonder eitje kan er geen bevruchting plaatsvinden en kan ik dus niet zwanger worden. Dat heeft vorige week ook de huisarts bevestigd, zodat er nu staat er voor komende maandag een afspraak bij de gynaecoloog gepland. We staan nu op de drempel van de zogenaamde medische mallemolen (mmm) en dat stemt best verdrietig. Want als je eenmaal klaar bent voor een kindje, voor het uitbreiden van je gezin, dan wil je niets liever dan dat het op de natuurlijk manier lukt. Maar goed, er is nog een heleboel mogelijk met hormonale medicijnen voordat er aan ingrijpende behandelingen gedacht hoeft te worden.

3 reacties leave one →
  1. 8 maart 2005 13:40

    Ja, vertel eens… Zijn jullie bezig? Ben je aan het twijfelen? Is het al zover?

  2. 8 maart 2005 15:44

    @ ing: als je klikt op “verder lezen” onder mijn postje kun je lezen hoe ver we zijn. al met al wil het nog niet echt lukken.😦

  3. 8 maart 2005 23:03

    Ik zag het nadat ik dit had gepost… Succes!
    Zo zie je maar weer dat je dit soort dingen niet kunt plannen of zelf in de hand hebt. Wij dachten minstens een jaartje nodig te hebben, bleek het de eerste keer al ‘raak’ te zijn. Hopelijk komt het bij jullie ook sneller dan je denkt!
    (mijn broer en schoonzus waren ook al een tijd bezig en zouden net beginnen met de hormonen toen bleek dat mijn schoonzus ineens spontaan zwanger bleek… na de bevalling van mijn oudste nichtje – nu 21- waren ze binnen 3 maanden – onverwacht- zwanger van mijn neefje – nu 20-!)

Geef een reactie

