Skip to content

in Peer, België, vlak over de grens

9 april 2005

In Peer hebben ze, zoals in heel veel Belgische plaatsen een behoorlijk cultureel centrum: ’t Poorthuis. Niet te vergelijken met de houten hokjes of ijstijdgebouwen waar Nederlandse dorpen het vaak mee moeten doen. Ja, de Belgen weten hoe ze cultuur moeten stimuleren (lees subsidiëren). En dus kan een band als Monza daar makkelijk komen concerteren.
Niet dat we persé voor Monza naar Peer zijn getogen gisteren. Nee, doel van de trip was het voorprogramma Dead Souls.
Voor wie in de dertig is, is Joy Division altijd en soort van mysterie gebleven. Tuurlijk hebben we de voortzetting van New Order meegekregen. Maar dat late jaren 70 sfeertje, net voor de New Romantics, dat is ongrijpbaar interessant. Voor mij tenminste wel. Ik heb er helemaal niks van meegekregen destijds. Werd 6 in 1980, toen waren Barbapapa en Maja de Bij mijn wereldje.
Tot gisterenavond moest ik het doen met lp’s, cd’s en filmopnames. Maar na gisterenavond kan ik zeggen dat ik Joy Division live heb gehoord! Ja, echt waar. Dead Souls is geen coverband die hard z’n best doet om op een idool te lijken. Dead Souls is een coverband die er al z’n energie in stopt om het Joy Division livegevoel terug te brengen. Niet alleen qua muziek, maar zelfs de techniek rammelt zoals het op oude opnames doet. Als ik mijn ogen dichtdeed, kreeg ik kippenvel. Zo echt leek het alsof ik in 1979 naar dat bandje stond te kijken. Met ogen open was het effect niet minder. Wat zetten die mannen een schitterende set neer. Enneh… ik wil ook zo’n bassist.
En Monza… Monza is groots, Monza is literair, Monza is meeslepend, Monza is theatraal, Monza is Vlaams.

One Comment leave one →
  1. 10 april 2005 21:39

    Je hebt genoten dus? Bedankt nog voor de tip. Heb net een clip op hun site bekeken.
    Ze doen het knap. Al gaat er natuurlijks niks boven het origineel!

Geef een reactie

