Skip to content

London Calling II

1 mei 2005

Zohé, dat doen we dus nooit meer! Koninginnedag in Amsterdam… wie heeft bedacht dat dat leuk is?!? Je schuifelt voetje aan voetje langs een soort jaarmarkt, maar dan een hele slechte. Het Vondelpark waar al die kids hun kunsten vertonen en speelgoedjes verkopen is nog wel leuk, maar in het centrum is het een grote kluwen van oranje mensen die veel drinken tot doel hebben. Als je in een bootje met vrienden en wat lekker eten en wijn door de grachten kunt dobberen lijkt het me nog wel leuk. Maar zo niet, dan zie je mij niet meer in A’dam op queensday. We hadden beter voor het London Calling buitenpodium kunnen gaan hangen.
Gelukkig vonden we rond 17u een plekje bij een zeer voordelig italiaans restaurant: Pappa Pasta. We hebben er maar een uitgebreid diner van gemaakt om zo de tijd vol te maken voor we naar Paradiso moesten.
Tegen half 8 konden we met onze passepartouts de rij omzeilen en zo binnen lopen. En meteen door naar de Bovenzaal voor de eerste band. Net als vrijdag waren er geen tegenvallers. Natuurlijk vind ik niet alle bands leuk en kunnen ze me ook lang niet allemaal boeien. Maar daar gaat het niet om. Je krijgt met zo’n London Calling wel een goed beeld van wat er op het moment in de musicscene in de UK aan het gebeuren is. Punk, gitaar, energiek en jong, dat zijn wel zo’n beetje de krakteristieken van nu. Wat mij betreft is het gehalte ‘raggen op ’n gitaar’ iets te hoog. Ik hou meer van melodielijntjes, van liedjes. Vrijdag was daar Thirteen Senses, maar die neigen naar saai. Zaterdag waren er Tom Vek en Kaiser Chiefs. Tom Vek had de pech dat pas bij het 4e of 5 nummer de boxen eindeljk goed werkten. Daarvoor kregen we alleen de lage tonen en het podiumgeluid te horen. Zijn electro-rock heeft een aparte eigen sound. Daardoor lijkt het alsof je heel veel van hetzelfde hoort, maar ik denk dat dat een kwestie van groeien en ervaring is. Ik ga Tom Vek iig in de gaten houden.
Dat was halverwege de avond. Na middernacht zou Kaiser Chiefs aantreden. Niet echt de offici&eum’;le afsluiter, want er kwam nog een Noodlanding LC editie met twee acts achteraan. Maar voor de meeste mensen wel het hoogtepunt. En dat hebben ze meer dan waargemaakt. Het publiek in de Grote zaal was door The Others al goed opgewarmd en aan het stagediven gegaan. En toen kwam Kaiser Chiefs het podium op. Wat een energie!!! Ze begonnen met het aanstekelijke ‘Na na na na naa’ en direct sloeg de vlam in de pan. Dit stond als een huis! Afwisseling, rock, interactie, energie, charme, deze band heeft alles in huis om heel groot te worden. Ik kreeg Franz Ferdinand visioenen. Al stond FF op LC toen nog in de Bovenzaal. Maar let op mijn woorden en hou de zomerfestivals goed in de gaten. Kaiser Chiefs ga je de komende maanden heel veel horen! Wij gaan ze iig op Rock Werchter weer zien. ‘kHeb er nu al zin in.
Ach, en dat je dan pas om 4u je bed in kan… it was well worth it!

One Comment leave one →
  1. 2 mei 2005 15:36

    soulseek is inmiddels druk bezig, ik ben benieuwd.

Geef een reactie

