Skip to content

Duran Duran in NL, dag 1

31 mei 2005

Jemig, dat ik op mijn 31 ste nog zo zenuwachtig kan zijn voor een DDconcert. Ongelooflijk!!! Op de eoa manier had ik het ook weer voor elkaar gekregen om nog van alles af te spreken voor overdag, dus dat werkte ook niet mee. Toen ik eindleijk om kwart over 2 in de bus stapt, gierde de zenuwen door m’n keel. Ook omdat het plan was om zover mogelijk vooraan te staan.
Eerst nog zenuwpezen in de trein, ik heb toch wel echt de goeie, heeft ‘ie geen vertraging, zal ‘ie onderweg niet kapot gaan en haal ik mijn overstap wel? De reis verliep vlekkenloos! En dus stapte ik volgens planning om 16:04u op A’dam Bijlmer uit. Nog even een stukje lopen onder de sporen door en jawel, hoor, de eerste fans stonden al voor de deur. Blij verwelkomen, gein trappen en de verhalen van het concert zaterdag in Birmingham aanhoren. Afentoe iets drinken of even gaan eten, plasjes plegen en natuurlijk steeds elkaar splek vrijhouden. En ach, zo heel druk was het nou ook weer niet. Tsja, de DDfans zijn zowat allemaal 30ers met een baan en/of gezin, dus om echt ’s ochtends voor de deur te gaan liggen hebben ze geen tijd meer. Ik had gewoon het geluk dat ik op maandag nog altijd vrij ben.
Langzaamaan werd het drukker. Armad arriveerde ook vanuit zijn werk. En ondanks de gezelligheid kregen de zenuwen toch weer de overhand. Om kwart voor 7 gingen uiteindelijk de deuren open en voor ik wist wat er gebeurde werd ik mee naar binnen gezogen. Ik dacht eerst nog, ja, ik zal een beetje voor joker staan door te gaan rennen. Maar het volgende moment bedacht ik me dat niemand me daar kenden en zette een sprintje in. Zo, slechts 3 mensen voor me en lekker met een aantal andere Dreamertjes bij elkaar.
We moesten helaas eerst nog DJ Joost van Bellen doorstaan. Dat leek een leuke set te worden toen hij in eerste instantie wat 80’s plaatjes mixte, maar werd het al gauw een brij van slechte dancemuziek. En hij mocht een heel uur draaien! Maar om half negen was zijn beurt over en konden de laatste checks gedaan worden op het podium. Staat alles klaar, zitten de waaghalzen in de spotlights, alle snaren gestemd…. dan kunnen we.
En dat doet Duran zo geweldig. De zaal wordt langzaam donker, er klinkt steeds luider een hartslag, (waardoor die van jezelf tien keer zo hard lijkt te gaan) en dan ineens vanuit het niets lijkt wel, staan ze voor op het podium. De flitslampen doen hun uiterste best om het mysterieus te houden en daar staan ze dan, bijna arrogant te genieten van het gegil, gejoel en geklap dat voor hen alleen is. Dat moment rekken ze zo lang mogelijk en dan zoeken ze een voor een hun plekje op. En dan begint het met Sunrise……..WAUW!!!
Vanaf daar weet ik eigenlijk alleen nog dat ik keihard heb meegezongen, mijn armen en handen helemaal total loss heb geklapt, aan een stuk door heb gedanst en constant met een enorme smile op mijn gezicht heb gestaan. Het was zo gaaf en goed en geweldig. En je kon merken dat de band ook heel erg genoot van de fantastische sfeer in de HMH. Ze stonden zo lekker los te spelen en maakten grapjes met elkaar en het publiek, het ging allemaal vanzelf. Ik heb zelfs Andy zien swingen!

Een van de hoogtepunten was het voorstellen van de band, waarbij een dame uit het publiek Simon mocht voorstellen. Dat wisten we al van de US concerten, dus we hadden over de mail al de nodige ideeën voorbereid. En ja hoor, ‘onze’ Birgit viel de eer te beurt. Simon kon het duidelijk waarderen dat ze het niet bij het standaard ingefluisterde ‘the sexy Simon LeBon” hield, maar hem voorstelde met woorden als ‘the great entertainer, wonderful singer, the very incredible Mr. Simon John Charles LeBon’… Met een enorme grijns op zijn gezicht klom hij terug het podium op!
Ja, en dat was al tijdens de toegift! Uiteindelijk hebben ze zowat 2 uur volgespeeld. Wat een lekkere avond was dat. Oh, en mooie visuals wederom, die hadden ze gelukkig mee op tournee genomen. ik heb verder geen foto’s gemaakt. had mijn toestel bewust niet meegenomen. Op een gegeven moent sta je dan meer op te letten of er een goede photo-opp voorbij komt ipv dat je je op de muziek concentreert. En je hoeft dan ook niet te stressen of de security het wel of niet zal vinden. En er zijn altijd genoeg anderen die wel een camera meenemen en vaak nog een veel betere als die van mij ook, dus dan bekijk ik die plaatjes wel. In mijn hoofd weet ik toch hoe het was.
Natuurlijk kan ik niet naar huis zonder een tourbook. Daar maakt DD alijd zoveel werk van, nu ook weer, met allerlei pop-up geintjes, een mannastripboekje, een uitschijflaatje met het echte book, gewoon weer helemaal te gek. Voor 35 was er eentje voor mij en die staat thuis nu te pronken. T-shirts zijn niet helemaal mijn smaak. Dus ik hou het bij degene die ik al heb. Misschien vanavond nog een setje buttons meenemen, die waren ook wel gaaf. Maar ja, merch van dit soort grote bands is allemaal wel erg prijzig.
En niet te vergeten. Armad ha d een setlist voor me geregeld bij de geuidsman. Collega’s onder elkaar, hè!
Maar ik ben er nog niet vanaf. Vanavond mag ik nog een keer. Ik twijfel nog of ik voor de geluidskwalitiet ga en een plekje ter hoogte van de geluidstafel op ga zoeken. Of misschien zelfs wel op de tribune, als mijn voetje echt zoveel pijn blijft doen. Want ja, daar helemaal vooraan, gaat er toch een groot deel van de zang over je heen. Dus je hoort voornl gitaar en bas.
maar ja, daar vooraan is toch wel heel speciaal. Al zal dat vandaag niet zo makkelijk worden, want ik moet nu natuurlijk wel werken. Tot 17:30u, maar dan zit ik ook om 17:35u in de auto en geen minuut later. Nu het nog kan, want wie weet hoe lang het gaat duren dat ze weer/ of ooit nog naar NL komen, wil ik iedere minuut meepikken. Dus hup de weg op straks en weer naar A’dam. Joepie!!!

One Comment leave one →
  1. Miriam permalink
    1 juni 2005 11:24

    Zo, jij hebt echt genoten!! Fijn hoor!! Ik ben benieuwd hoe afgepeigerd je vandaag bent! Pfoeh, twee concerten achter elkaar! Vermoeiend!! Maar wel gaaf natuurlijk..

Geef een reactie

