Skip to content

Duran Duran, dag 2

1 juni 2005

Whaaahahaaaaa, het kon dus nog beter! Tjeeees, wat een geweldige sfeer was er gisteren. Alsof de HMH onder stroom stond!

Ik had toch maar een plekje achter in de zaal opgezocht, zo net op de eerste treden van de tribune. Ik kon dus precies over iedereen heen kijken en het geluid was echt perfect. De band begon met een verwijzing naar maandagavond, dat het toen wel heel erg geweldig was geweest. Otewel, een uitdaging om het deze avond beter te doen. Nou, volgens mij hadden ze dat niet eens hoeven vragen.
Het is ook wel logisch. Het concert van dinsdag was het eerst aangekondigde concert en dat was in no time uitverkocht. Dus een heleboel die hards, die DD (nog net) genoeg volgen om meteen op de hoogte te zijn als ze na zo’n lange afwezigheid weer komen optreden. En volgens mij had het grootste deel ook het nieuwe album Astronaut in de kast. Er werd bij de nieuwe songs teminste ook heel enthousiast meegdaan en dat was gisteren wel anders.
Ergens halverwege de show begon dat ook door te dringen tot het podium. Vette complimenten werden er uitgedeeld dat we zo geweldig great waren. De set was er ook naar. Ipv ‘The Chauffeur’ en ‘A View To A Kill’ kwamen ‘The Reflex’ (was maandag heel veel commentaar op gekomen dat die niet gespeeld was), ‘Union Of The Snake’ en ‘Tiger Tiger’ voorbij en van Astronaut werd ‘Taste The Summer’ niet gespeeld, maar wel ‘Chains’ en ‘Bedroom Toys’. Twee nummers extra dus!
In de toegift werd de ene cover: ‘White Lines’ verruild voor de andere: ‘(Come Up and See Me) Make Me Smile’ van Cockney Rebel. Dat was echt super. In Birmingham hadden ze ‘Make Me Smile’ ook al gespeeld, maar we gingen er eigenlijk allemaal van uit dat dat speciaal voor het hometown optreden was gedaan. Niet dus, Amsterdam kreeg ook zo’n fijne traktatie. Ik stond echt met tranen in mijn ogen. Ik vind dat zo’n gaaf nummer, het is destijds ook in een live-versie de b-kant van ‘The Reflex’ geweest. Dus ja, als je met dat nummer 21 jaar geleden fan bent geworden, is dat natuurlijk magisch als je dat weer eens te horen krijgt.
Oh, en ‘Save A Prayer’ was mooi. Maandag viel dat een beetje in het water, omdat Simon het publiek grotendeels laat zingen. Dat kwam toen niet echt over. Maar gisteren… wauw!… al eens 5.000 paar armen tegelijk heen en weer zien zwaaien? En ‘Careless Memories’ is ook zo fantastisch. Speciaal voor dat nummer is er een tekenfilmpje gemaakt in zo’n japanse manga stijl. dat wordt dan gedraaid op het grote backdrop scherm en daar gaan dan Andy zijn snoeiharde gitaren overheen. Dat nummer is zo gegroeid nu ze weer in de originele bezetting live spelen. Dat is echt ongelooflijk.
En ja, dan komt toch het onvermijdelijke afscheid. Want na ‘Rio’ is de doubledate echt afgelopen en over. De komende weken tourt DD nog volop door Europa, maar helaas. Voor mij zit het er niet in om ze achterna te gaan. Het potje is voorlopig leeg, erg leeg. Het grote afwachten gaat nu beginnen. Komt er een volgend album en zo ja, wanneer? Ik verwacht wel dat er een nieuw album gaat komen, alleen, met DD weet je maar nooit. Dat kan nog makkelijk 3 jaar duren. Alhoewel… toen ze aan het schrijven en opnemen waren voor Astronaut hebben ze veel meer gemaakt dan wat nu op die cd staat. dus er ligt genoeg op de plank om aan verder te werken en uit te brengen. En hopelijk komen ze dan weer net zo enthousiast terug naar NL. Tot die tijd kan ik teren op de afgelopen twee dagen.
NB> natuurlijk heeft Armad ook van dinsdag de setlist gekregen.

2 reacties leave one →
  1. 1 juni 2005 21:37

    Helemaal mee eens! Wat een topband is het nog steeds. Dit was de 6e keer dat ik ze live zag in deze bezetting de afgelopen 25 jaar, maar het blijft diezelfde topband… misschien zelfs nog wel een stukje beter als toen.

  2. 1 juni 2005 23:09

    Ik heb ook zo genoten… voelde me weer even 15 😉

Geef een reactie

