Skip to content

net op tijd

1 september 2005

Het was een slijtageslag, maar na twee uitstelrondes moesten nu toch echt onze aangiftes ib ingediend worden bij de belastingdienst. Tot een paar dagen terug ging ik er nog van uit dat dat een fluitje van een cent zou zijn. Het invullen en versturen althans, de papieren bij elkaar zoeken en alle gegevens uit de administratie halen zou wat moeilijker worden.
Tot ik maandagavond mijn aangiftewilde downloaden. Sinds 1 jan van dit jaar zijn ondernemers (ik dus) verplicht om elektronisch aangigfte ib te doen. Op zich geen probleem. Dat de OS van mijn mac niet up to date genoeg was voor het binnenhalen van de juiste pdf-file, daar kon ik ook nog mee leven. Maar dat Windows 98 (op Armads pc) niet eens voldoende was…..dat had ik echt niet verwacht. Nee, het moest minimaal 98Snd Edition zijn, want onder eerdere versies kan Adobe 6.0.2 niet draaien. En die is dan weer minimaal nodig om de aangifte goed te laten werken. Dusss…
Eerst dinsdagochtend nog gebeld met de belastingdienst om te kijken of zij al eerder met dit bijltje gehakt hadden. Ik heb een reeks nutteloze adviezen gehad, van ga naar een internetcafé tot dowload de nieuwste versie van internet explorer. Veel wijzer werd ik daar niet van. Nou bleek er in de Kerkstraat nog een installatiecd van 98SE aanwezig en dus werd dat dinsdagavond geïnstalleerd. Met veel pijn en moeite en eindelijk rond middernacht was de pc van het juiste besturingssysteem voorzien.
Woensdagochtend moest nog de goede adobe geinstalleerd en geupdate worden. En ja hoor, eindleijk verscheen de aangifte 2004 op het scherm. Dat duurde trouwens wel erg lang, net als opslaan trouwens. Maar dat mocht de pret niet drukken. Om 23:45u heeft de belastingdienst mijn aangifte ontvangen. Die van Armad kon gelukkig met het makkelijke aangifteprogramma voor particulieren en zijn aangifte was 3 minuten later ook binnen bij de bd. Pffftttt…. Volgend jaar al die systeemeisen enzo toch maar eens eerder doornemen.

No comments yet

Geef een reactie

