Skip to content

wandelen met stokken

24 september 2005

Vanochtend ben ik naar een demoles Nordic Walking geweest. Het fiesttochtje naar de Roestelberg alleen al was de moeite waard. Lekker ’s morgensvroeg als de wereld wakker aan het worden is. Het zonnetje schijnt al volop en kleurt de nevel over de weilanden zilver. De spinnewebben zien eruit alsof ze met kristal behangen zijn. En de lucht is nog vochtig en fris.
Om 9:30u begon de demo. Eerst uitleg over de speciale stokken, daarna een warming up en toen aan de slag met de techniek. Eerst maar eens feeling krijgen met de kruispas om vervolgens met een paar simpele oefeningen als ‘vanzelf’ de techniek in de gaten te krijgen.
Nordic Walking is gebaseerd op de natuurlijke wandelpas. Terwijl je linkerbeen naar voren gaat, zwaait je linkerarm naar achteren en andersom. Door de stokken steeds met je pas mee in de grond te prikken, heb je als het ware een extra paar benen. En dan snap je ook meteen waarom het in Finland ontstaan is als zomertraining voor crosscountry sporters.
Doordat je je armen ook heel actief gebruikt, is je hele lichaam in beweging. Het is ontzettend goed voor je conditie, voor de doorbloeding van je bovenlichaam, het vergroten van je longinhoud en je coördinatie. Kortom, een perfecte sport voor mij. Ik ben graag buiten, houd van wandelen en heb met mijn rsi een veel betere doorbloeding van bovenlijf nodig. En dus heb ik me meteen ingeschreven voor een cursus van 5 lessen.

No comments yet

Geef een reactie

