Skip to content

eerste trimester

12 december 2005

Lilypie Baby Ticker
Sinds zondag ben ik 13 weken zwanger. Nog een week en dan hebben we het eerste trimester officieel achter de rug. Dan is het op naar week 26 om het tweede trimester te doorlopen. Maar da’s nog een heel end weg. Eerst morgen maar eens naar het zkh om een termijnecho te laten maken.


Da’s dan al de 3e echo, want met 6w4d en 8w5d is er ook al een gemaakt. Die eerste was heel spannend en draaide uit op een teleurstelling. Het was net te vroeg om iets anders te zien dat het vruchtzakje. Een kloppend hartje, het teken dat het goed zit, was toen nog niet te zien.
Twee weken later was er een schitterend mooi krummeltje te zien met een klein wit knipperstipje: het hartje. Het had nog weinig weg van een mensje, maar het was leven en dus een hele oppluchting. Alles was goed.
En nu morgen met 13w3d gaan we eens kijken hoe ons minimensje het maakt. Deze keer is het ook een echo zoals iedereen ze van tv kent met smurrie op je buik en dan zo’n wit apparaatje dat de echogolven verstuurt. De vorige waren nog inwendig. Ja, het begint steeds meer als een echte zwangerschap te voelen. Ben daarom ook heel erg blij dat ik na de 2e echo groen licht kreeg van de gynaecoloog om verder bij de verloskundige op controle te gaan.
Twee weken geleden zijn we voor de eerste controle geweest. Een hele vragenlijst werd afgewerkt, over mijn gezondheid, Armads gezondheid en of er erfelijke ziektes of afwijkingen in onze families voorkomen.
Daarna ging ze een poging wagen om het hartje te kunnen horen. Het was even zoeken, maar uiteindelijk klonk er een heel regelmatig hartslagje. De vk was heel tevreden om in de 11e week al zo’n sterk hartslagje te horen. De tranen stonden in mijn ogen, zo mooi!
27 december gaan we voor de 2e controle. Dan krijg ik ook de uitslag van mijn bloed en zal ze een poging doen om de baarmoeder al te voelen. Ben benieuwd, ik voel iig nog niks.

One Comment leave one →
  1. 13 december 2005 12:30

    Spannend hoor! Geniet van je echo (ik denk weer even terug aan vorig jaar…)

Geef een reactie

