Skip to content

hoeveel weken?

1 januari 2006

Lilypie Baby Ticker
Een heel typisch fenomeen die wekentelling. Het is een soort geheime code die onder zwangeren en nieuwbakken moeders meteen heel veel duidelijk maakt. Maar voor de rest van de wereld is het vooral abacadabra. 16 weken? Hoeveel maanden is dat? Hoe lang moet je dan nog?
16 weken is ongeveer 4 maanden, volgens de helemaal officiële telling 3,5 maand. Je krijgt tenslotte de eerste twee weken van de zwangerschap ‘cadeau’, omdat de telling eigenlijk al voor de daadwerkelijke bevruchting begint. Maar om kort te gaan, ik heb nog zo’n 5,5 maand te gaan tot de uitgerekende datum: 18 juni 2006.
Inmiddels is mijn buik al aan het groeien. Nog niet echt voor de buitenwereld zichtbaar, maar dat zal niet lang meer duren.


Gisteren mijn eerste echte zwangerschapskleding gekocht. En als je dan in zo’n Prenatal pashokje staat, wordt het ineens allemaal wel heel erg echt. Mijn borsten zijn groter, mijn buik begint ronder te worden en in mijn gewone broeken kan ik echt niet meer comfortabel rondlopen. Het maagzuur en de misselijkheid spelen me helaas nog steeds parten en ook spugen is nu regelmatig aan de orde. De energie en het goede gevoel van het middelste trimester (mnd 4-6) zijn voorlopig nog ver te zoeken.
We hebben ons klein wensje vorige week bij de verloskundige weer eens mogen beluisteren. Wat is het toch mooi om dat pittige hartslagje te horen. Ik ben in gewicht nog maar amper aangekomen, amper 1,5 kilo tot nutoe. Beebje is aan het interen op mama’s vetvoorraad. Is prima zo, want wat er nu niet bij komt, hoeft er straks ook niet af. En eerlijk gezegd was ik best een beetje huiverig voor al die zwangerschapskilo’s. Ben van mijzelf bepaald geen slanke den. Met mijn 1,63m draag ik zo’n 80 kilo rond. Daarmee zit ik aan het begin van de categorie gevaarlijk overgewicht/obesitas…
Zo’n eterd en snoeperd als ik ben, had ik gedacht nu al behoorlijk dikker te zijn. Maar niet dus. En dat valt me hartstikke mee. Natuurlijk helpt de misselijkheid daar wel aan mee. Ik kan geen grote hoeveelheden eten aan en ik vind ook heel veel dingen niet meer lekker of kan ze niet meer verdragen. Behalve dan slagroom!!! Daarvoor heb ik nu echt een enorm zwak, maar dat compenseer ik dan weer met veel fruit en sapjes. Want gezond eten, dat gaat me gelukkig wel heel makkelijk af nu.
Geen idee hoe mijn gewicht zich de komende maanden gaat ontwikkelen, maar voorlopig gaat het dus prima. Hopelijk kan ik dat in juni ook nog zeggen.

No comments yet

Geef een reactie

