Skip to content

opvoeden…?

2 maart 2006

Soms maak ik me er best zorgen over. Want hoe zeer we ons ook voorgenomen hebben om ons(ze) kind(eren) goed op te voeden, je hebt het niet altijd in de hand. Sterker nog, je hebt het vaker niet dan wel in eigen hand. Zo zat ik gisteren te kijken naar deel 1 van de RVU docuserie “Een klasse apart”. Een aantal kinderen, hun ouders en hun leerkrachten en begeleiders worden daarin gevolgd. Als je dan ziet hoe moeilijk het voor sommige kids is om normaal te functioneren, dan beangstigd me dat wel eens. Want als kind groei je toch voor een groot deel op in de erfenis van je voorouders. Niet alleen het karakter van opa en oma, vader en moeder, maar ook hun opvoeding klinkt door in de manier waarop een kind grootgebracht wordt.
Combineer dat met een snelveranderende maatschappij, sterk verminderde sociale controle en netwerken, en voor sommigen ook nog eens een grotendeels vreemde cultuur. Een rampscenario lijkt in de maak. Voor veel ouders en kids is het dan ook ontzettend moeilijk om het hoofd boven water te houden. En dan heb ik het niet over de aangedikte supernanny-probleemgezinnen die de tv tegenwoordig bevolken.
Sorry, het wordt wel erg filosofisch zo. Maar het houdt me nu, meer dan ooit, wel erg bezig. Want hoe zeer we ook ons best doen, we kunnen geen tot weinig invloed uitoefenen op de talenten en mogelijkheden van onze spruit(en). We zullen er mee om moeten leren gaan, zo goed en zo kwaad als het gaat.

One Comment leave one →
  1. 2 maart 2006 20:54

    En dan hopen dat ze een leraar zoals mijn Lalas treffen, die hen begrijpt en luistert!

Geef een reactie

