Skip to content

Achterland

23 april 2006

Oh, wat zag ik er tegenop. Een hele avond theater voor de boeg. Zaterdagochtend stond ik nog bijna in tranen in de supermarkt met het vooruitzicht op een lange vermoeiende dag. Maar een dutje in de middag deed me veel goed en een douche na het eten zorgde dat ik me weer fit en fris voelde.
En dus vertrokken we naar De Leest. Ruim op tijd, want met mijn slakkengang, doen we er tegenwoordig twee keer zo lang over. Nog even tijd voor een drankje en toen konden we op rij 6 plaatsnemen om naar Gerard van Maasakkers en zijn Vaste Mannen te gaan luisteren. Zijn CD ‘Achterland’ uit 2004 kwam uitgebreid aan bod. Veel aandacht was er voor het afscheid van zijn vader, het brabantse leven en relaties. De teksten waarmee Gerard gevoelens en gebeurtenissen verwoord maken altijd diepe indruk op mij. Zo herkenbaar als hij de dingen kan zeggen/zingen, alsof hij mijn gedachten in liedjes heeft om weten te zetten. Er zijn niet veel zangers/zangeressen die me dermate emotioneel kunnen raken.
Ieder lied krijgt zijn eigen verhaaltje mee, want zonder uitleg of anekdote een stukje zingen, dat is niet des Maasakkers. Met humor en geveoel en uiteraard in het brabants vlecht hij de show aan elkaar. Hier en daar is er dan een moment dat de muziek echt de overhand krijgt en de Vaste Mannen extra in de spotlight worden gezet. Zo was er gisteren ook ruim aandacht voor de slagwerker van de band. Sowieso heeft hij zijn instrumenten al in een verrassende opstelling staan. En als hij dan laat horen welke geluiden en ritmes hij er uit krijgt…wauw…mijn mond viel open van verbazing en genot.
De afsluiter was weer even heerlijk als mooi. De hele zaal zong zonder schroom en met gemak mee met ‘hee gaode mee’. Wat mij betreft het ultieme lied om de lente nu echt mee te beginnen.
‘laot oewe jas mer hange, ’t is nie kou’
En om het theaterbezoekje extra speciaal te maken, een soort van verlaat jubileumavondje (zie 14-4) hadden we vorig jaar bij het bestellen van de kaartjes ook gereserveerd voor de Brabantse Aspergeproeverij na afloop. Tegen inlevering van ons kaartje stond er een schitterend bord klaar met een 4tal kleine aspergegerechtjes. Hmmm, jammie!!! Het was onverwacht speciaal om zo dit theaterbezoekje af te sluiten. Jammer dat zo’n proeverij bijna nooit aan een cabaretvoorstelling wordt gekoppeld, want dan zouden we er ws wel vaker van gaan genieten.
En om de avond helemaal compleet te maken heb ik na de voorstelling ook nog het boekje ‘De Woorden’ met al Gerards liedteksten tot en met 2003 gekocht en natuurlijk laten signeren.
Kortom, een heerlijke theateravond waar ik me vooraf voor niks zorgen om heb gemaakt. Ach ja, da’s beter als andersom…🙂

No comments yet

Geef een reactie

