Skip to content

nacontrole

3 augustus 2006

Met de nacontrole bij de verloskundige is medisch gezien mijn zwangerschap afgesloten. Bloeddruk was in orde, gewicht weer terug op het niveau van voor de zwangerschap en het praatje was gezellig. De bevalling is achteraf alleszins meegevallen, de kraamtijd is echter teleurstellend verlopen. Maar na die eerste hobbels gaat het nu prima, al is het wel nog steeds enorm wennen om mama te zijn.
Overigens is gevoelsmatig de periode zwangerschap en moeder worden nog lang niet voorbij. Het zogenaamde ontzwangeren zal nog best een poos duren. Ik mis mijn dikke buik afentoe nog, de hormonen gieren nog regelmatig door mijn lijf en Verel is nog volledig afhankelijk van mij. Volgens Nederlands bekendste verloskundige Beatrijs Smulders duurt een zwangerschap eigenlijk twee jaar. Eerst ben je met je kind verbonden met de navelstreng, daarna met de borst. Pas als je kind kan lopen en zelfstandig de wereld kan gaan ontdekken, is de zwangerschap voltooid. Dat klopt wel goed met hoe ik me nu voel.

One Comment leave one →
  1. 4 augustus 2006 18:13

    Het is ook niet niks om ineens zo’n verantwoordelijkheid te hebben en weer aan je ‘nieuwe ik’ te moeten wennen. Alles op z’n tijd en bij iedereen gaat dat anders (gelukkig).

Geef een reactie

