Skip to content

e-scooter?

21 januari 2009

Ben eens aan het rondkijken geweest of een elektrische iets voor mij is. Om mee naar het werk te gaan. Sinds lief een nieuwe baan heeft, gaat hij dagelijks met de auto naar Breda. En moet ik met de bus naar Den Bosch. Gaat op zich wel, maar vanaf de halte tot kantoor is het nog zo’n 20-25 minuten lopen. Staat tegenover dat bussen in Brabant vanaf begin dit jaar errug voordelig is.
Heb gedacht een fiets op het station te zetten. Voordeel: snel op het werk; nadeel: stallen kost geld en laten jatten nog meer. Een vouwfiets dan? Mijn schoonouders hebben er een staan. Voordeel: kan mee in de bus; nadeel: ik krijg het ding niet getild.
Een tweede auto vind ik vooralsnog geen optie. 1 milieuvervuiler in huis vind ik meer dan genoeg! Daarbij vind ik het veel te duur om voor die 75km per week een auto aan te schaffen. Kwestie van principe, zeg maar.
Is een elektrische scooter dan iets voor mij? Als ik de aanschafprijzen zie, begin ik al te twijfelen. Maar er komen wel leuke scooters voorbij. Ik zie mezelf al hip rondzoeven. 😉 Nog wat verder op het net zoeken. De kostenplaatjes zien er ook erg rooskleurig uit. Tov de auto stukken goedkoper. Tov de bus dan weer niet. Puntje voor het ov.
Vanavond nog wat meer speurwerk verricht. Ook even naar de uitzending van Nieuwslicht gekeken. Waarom rijden er nog zo weinig elektrische scooters? En daar komt een heel belangrijk nadeel naar voren: de accu’s laten het nog vaak afweten. Opladen duurt lang (tot wel 8 uur!), de accu is erg zwaar en het verbruik is sterk afhankelijk van je rijstijl en het weer. De ervaringen die ik op diverse websites lees, zijn niet al te positief over de accu’s en/of reikwijdte.
Nog een paar nadelen: hoe neem ik Verel mee op de scooter; naar (o)ma haal ik ws niet op een lading en waar moet ik dat ding in hemelsnaam kwijt.
Kortom, de elektrische scooter is nu nog niets voor mij. Misschien over een paar jaar, als de accutechniek flink verbeterd is. Tot die tijd blijf ik bussen.

No comments yet

Geef een reactie

