Skip to content

nog even niet

6 februari 2009

Onverwachts vroeg thuis, pakte ik de post van de spreekwoordelijke mat. Wil ik postbezorger worden? Uhm… nee. Nog iets van de FNV en een grote envelop van de Gemeente Waalwijk aan de ouders/verzorgers van Verel. Jas aan de kapstok, tas in de hoek, aan tafel maak ik nieuwsgierig de envelop open.
Met een eerste vluchtige blik vang ik ‘basisschool’ op. “Dat duurt toch nog hartstikke lang”, denk ik. Ik lees verder…’4 jaar voor 1 augustus 2010’….’aanmelden vóór 20 april a.s.’…’keuze basisschool’… Vol ongeloof lees ik de tekst nog eens. We moeten Verel gaan aanmelden op de basisschool, want volgend schooljaar gaat ze naar groep 1. Ook al wordt ze in juni pas 4, ze hoort tot de nieuwe schoollichting van 2009/2010.
Ik ril, ik schud mijn hoofd en dan hoor ik mezelf zeggen: “daar ben ik nog niet aan toe”. De tranen stromen ineens over mijn wangen en zachtjes piep ik: “da’s nog veel te vroeg”, en ik herhaal nog maar eens dat het hiervoor veel te vroeg is.
Ik laat het even over me heen komen. Droog mijn tranen en zet mijn hoof in de praktisch denken stand. Verel wordt straks vier en zal in het nieuwe schooljaar voor het eerst naar de basisschool gaan. Feiten. Houvast. En om een indicatie te hebben hoeveel kinderen er in het nieuwe jaar van onderwijs gebruik zullen maken, vraagt de gemeente om voor 20 april je kind aan te melden op de basisschool. Om een goede keuze te maken, zit er een boekje bij waarin iedere school in de gemeente zich kort voorstelt.
In eerste instantie denk ik, dat is nog ver weg, daar hebben we nog helemaal niet over nagedacht. Maar eigenlijk wel. Heb al aan collega moeders gevraagd hoe zij de school van hun kind(eren) vinden. En ik heb al twee voorkeursscholen. Eén omdat ‘ie lekker dichtbij is en één omdat die over een jaar of anderhalf verbouwd zal zijn tot een brede school.
Dan zullen we binnenkort maar eens een bezoekje aan de betreffende scholen plannen. En nog eens verder vragen aan andere ouders, websites opzoeken, inspectie-resultaten bekijken… Kortom, we gaan ons voorbereiden op de basisschool. Maar ik heb er nog steeds geen zin in. Vind het erg vroeg en snel. Ik ben nog maar net gewend aan de peuterspeelzaal! Ik ben er nog niet aan toe om een kleutermoeder te zijn, hoor. Laat Verel nog maar lekker een hele tijd peuter blijven.

3 reacties leave one →
  1. SUUS permalink
    6 februari 2009 18:51

    Rivka staat al aangemeld voor drie scholen vanaf dat ze een half jaar oud was. In Zeist is het nogal hysterisch…

  2. planetarmad permalink
    7 februari 2009 16:37

    @ suus: jeumig. maar als je dan wat later bent met aanmelden? kan je kind dan niet naar school? of niet naar de school van je keuze?

  3. Susanne permalink
    8 februari 2009 01:29

    tip: Ga voor de school waar de sfeer wat jou betreft goed is. Niet teveel lezen, denken en rondvragen. Gewoon gaan voelen. Als jij je prettig voelt zal dat voor Verel waarschijnlijk ook zo zijn.
    Tot over 2 weken. Wedden dat het in de bowling ook goed gaat voelen!!!

Geef een reactie

