Skip to content

baby te huur

8 februari 2009

Eigenlijk vind ik het niet echt een leuk programma, maar ik vind het wel een interessant kijkje in de jeugd van tegenwoordig. Ik heb het over het bnn-programma ‘baby te huur’, op zondagavond te zien op 3. Ik volg de serie niet echt, maar val er zo nu en dan in. Vandaag ook weer.
Het is een soort constante afwisseling van ongeloof, verbazing en irritatie. Wat mij het meest opvalt? De jongeren lijken heel wereldwijs, open en eerlijk te zijn. Maar ze zijn tegelijk zo kritiekloos. “Je hebt niet geholpen de tafelklaar te zetten.” “Ja, maar ik…” “Nee, ik val je niet aan. Ik zeg alleen dat ík het niet zo leuk vond.”
Ja, hallo! Of je bent boos op hem of niet. En dan moet je daar ook gewoon voor staan. Niet dat halfzachte gedoe, van ik vind het niet leuk en eigenlijk wil ik dat het anders is, maar ik wil ook niet dat je boos wordt, want dan vind je mij niet aardig, maar ik wil het toch gezegd hebben, dus dan ligt het aan mij, ofzoiets…
Of zo’n type die zijn/haar eigen redenering helemaal voor elkaar heeft en het altijd zo weet te draaien dat rekening houden met een ander niet in je boekje voorkomt. Ik noem geen naam, maar wie het programma kijkt, weet wie ik bedoel.😉
En echt, ik ga nu even in mijn opoe stoel zitten, wat zijn die kids snel moe en gestressed. “Ik moet een vrolijk gezicht trekken en tegen de baby praten en ook nog aankleden en dat allemaal tegelijk. Daar word ik zo moe van.” Pardon?!?!? Daar word je al moe van? Dan ben je toch niks gewend!
Van de andere kant heb ik er wel waardering voor dat deze jongeren de kans aangrijpen om proef te draaien. Niet zomaar hals over kop iets doen dat wel leuk lijkt. Eerst maar eens zien hoe het is, zonder meteen aan de consequenties vast te zitten.
Kijk, ik behoor natuurlijk niet tot de doelgroep. Snap ik ook wel. En wat dat betreft denk ik ook wel dat het een goed programma is. Voor, door en over de jeugd, dus ik moet gewoon niet zo zeuren. Ik vind het alleen zo verbazingwekkend dat mensen die 10-15 jaar jonger zijn en naar mijn idee in dezelfde wereld zijn opgegroeid als ik, toch zo totaal anders kunnen zijn als ik en anderen van mijn leeftijd. En daarbij het besef dat ik niet meer jeugd ben. Hmmm… je wordt er filosofisch van, zo op de late zondagavond…
NB: Je hoeft echt niet te wachten tot je leven niet meer leuk is, voor je aan kinderen begint! Want he leven met kinderen is ook heel leuk! Je moet er alleen wel aan toe zijn om je tijd, je partner, je huis, je spullen, je alles, te delen met een zo’n kleintje.

One Comment leave one →
  1. SUUS permalink
    9 februari 2009 11:44

    Ik heb ook gekeken en ik vond het eerste meisje juist heel helder en duidelijk. Ze gaf haar grenzen aan en legde de verantwoordelijkheid bij haar vriendje. Erg knap🙂. Ook wat ze later deden met dat dansen en het commentaar van de echte ouders (met name de papa) op het gedrag van de jongen vond ik erg goed. Leuk programma vanuit coach-perspectief🙂.
    Maar inderdaad: de hoeveelheid stress (en ook van de meiden: het ‘goed’ willen doen) vielen me op. Boeiend om te zien waar dat vandaan komt.

Geef een reactie

