Skip to content

2x gevuld

14 mei 2009

Zo, mijn tandartsavontuur is weer voorbij. Wat een geruststelling! Ik was echt stikzenuwachtig voor vandaag. Al ruim 2 maanden wist ik dat ik vandaag twee gaatjes moest laten boren. *slik* Eentje in mijn voortand – hoe krijg ik dat nu voor elkaar? – en eentje in de achterste kies links – voor de kijkers rechts – boven. Van die voortand had ik het meest schrik, want het gaatje zit in een soort putje in mijn tand op de rand met m’n tandvlees. Moeilijk uit te leggen, maar goed… Boren op de rand met m’n tanvlees, de meest pijnlijke scenario’s waren in mijn hoofd al voorbij gekomen. En ik was er van overtuigd dat er daarom verdoofd zou moeten worden. En als ik ergens bang voor ben… Sinds mijn verstandskiezen 10 jaar geleden zijn getrokken zijn spuiten in mijn mond echt my worst nightmare.
Ik besloot begin deze week toe te geven aan mijn angst en heb mijn moeder gebeld. Mam, ik durf niet alleen. Ach joh, die spuitjes van tegenwoordig, die voel je niet eens. Ook mijn zus verzekerde me er nog eens van dat het helemaal niet zo erg zou zijn. Een beetje gerustgesteld, maar nog niet helemaal. En dus was mijn mama zo lief om 3 kwartier in de auto te rijden om haar volwassen dochter naar de tandarts te begeleiden.
Om half twee was ik aan de beurt. Even de tandarts uitgelegd waarom ik versterking had meegebracht. Daar had ‘ie best begrip voor, maar het zou allemaal zo gedaan zijn. Wilde ik wel of geen verdoving? Nou, als het niet al teveel boorwerk is, dan liever niet. Eerst mijn voortand, voor ik er erg in had was het gebeurd. Daarna mijn kies. Eerste de oude vulling eruit, dan nog even het gaatje. Pffft, dat was iets meer werk, maar toch ook weer zo gebeurd. In amper tien minuten gingen de vullingen erin, nog wat tandsteen weghalen – ach ja, we zijn nu toch bezig – en ik kon alweer uit de stoel. Al met al ben ik nog geen 20 minuten binnen geweest. Met een dik compliment van de tandarts! Ik had me heel goed gehouden. Vond ik zelf eigenlijk ook wel. *schouderklopje to self* Het is hartstikke meegevallen. En een goede remedie tegen mijn tandarts angst.

No comments yet

Geef een reactie

