Skip to content

stemmen

4 juni 2009

Het schema van vandaag was al aardig in de war gelopen. Dus toen ik om half negen nog snel even naar het stembureau liep, was het niet vreemd dat Verel mee wilde. Gelukkig kunnen we voor het stemmen terecht in het buurthuis aan de overkant. Dus even snel op en neer… dacht ik…
Ik had er alleen niet op gerekend dat er met potlood gestemd moest worden. Verel had haar hele huishouden meegenomen. Baby (haar pop), flesje (voor baby natuurlijk), pet (“anders waait de wind mijn haar”), dat werd allemaal in het stemhokje gedeponeerd. En toen viel haar oog op het schitterend mooie rode potlood. En die hele grote brief (twee zelfs, ook een voor Lief) van mama. Waar je op mocht schrijven! Met dat rode potlood!!!
“Ik wil ook kleuren!”, riep ze, terwijl ik haar nog net kon tegenhouden om de stemformulieren niet bij voorbaat al ongeldig te maken. Enigszinz vriendelijk, maar toch zeer dwingend haalde ik het potlood uit haar knuistje. Wat een enorme huilbui als gevolg had. Drama in het stemhokje, dus.
De medewerkster van het stembureau probeerde haar nog met een koekje te troosten. Maar ze was op de grond gaan zitten en helemaal achter het hokje weggekropen. Het vroeg wat overredingskracht om haar daar weer vandaan te halen. Uiteindelijk verliet ik twee stemmen lichter en een huilende peuter zwaarder (“tilluh!!!”) weer het stembureau.

No comments yet

Geef een reactie

