Skip to content

mij, mezelf en ik

13 juli 2009

Nu de zwangerschap van beebje2 over de helft is, om precies te zijn 23 weken en 1 dag onderweg, wordt mijn ikgevoel steeds sterker. Dat lijkt de omgekeerde wereld. Er groeit een nieuw mensje in mijn buik en die vraagt natuurlijk heel veel aandacht. Maar ik verlies mezelf er niet bij.
Maar alle sores van de afgelopen weken heeft me duidelijk gemaakt dat ik degene ben die het moet doen. Ik moet dit minimensje beschermen, koesteren en straks ter wereld brengen. Ik moet mijn lief verzorgen, troosten en steunen. Ik moet Verel beschermen, opvoeden, zelfvertrouwen geven. En ík moet mezelf overeind houden, mijn energie in goede banen leiden en mezelf rust gunnen. Niemand anders kan dat voor me doen. Tuurlijk zijn er veel mensen die me kunnen en willen helpen. Maar uiteindelijk komt het op mezelf aan. En dus is er een oerkracht in me beginnen borrelen. Een heel sterk zelfbesef neemt het over van (alledaagse) twijfel, zorgen en vermoeidheid.
Het blijft een verbazingwekkend fenomeen: zwanger zijn, moeder worden. Wat het doet met jezelf, met je wezen en niet te vergeten met je lijf.
Ik hoop trouwens wel, en daar zal ik ook erg m’n best voor doen, dat dat zelfbesef blijft. Voor zover het in de zwangerschap van Verel naar boven is gekomen, was ik het heel snel kwijt. Depressieve klachten waren het gevolg. Dat overkomt me deze keer niet. Echt niet, dat doe ik mezelf en m’n gezin niet meer aan.

One Comment leave one →
  1. 14 juli 2009 08:42

    Goedzo! You go girl!
    Ik ken je natuurlijk niet (weet alleen dat je last van maagzuur hebt ;-)) maar depressieve klachten moet je niet jezelf verwijten hoor! t Lijkt me niet dat je dat expres jezelf en je gezin hebt aangedaan.
    Wat betreft de oerkracht: bizar he? Ben nu 30 weken en er daalt ineens ook een soort rust over me heen die al het andere een soort van onbelangrijk maakt.
    En wat betreft t maagzuur: ik heb precies hetzelfde. Bij de eerste was t pas in de eindfase en nu al vanaf het begin. Wordt ook erger… pffff

Geef een reactie

