Skip to content

geschiedvervalsing

19 juli 2009

Telefoontje van zus vandaag was weer een mooi voorbeeld van verkeerde herinnering. “Ons mam heeft hier een koekoeksklok. Die wil ze meenemen naar de rommelmarkt, maar die was toch voor jou?” “Huh?” “Ja”, zegt ze, “daarvan heeft ze toch altijd gezegd dat ‘ie voor jou was!?” “Nee, zus, dat zei ons mams oma tegen haar!”
En vanaf de achtergrond hoor ik mijn moeder: “Juist ja!”
Wat dat soort dingen betreft, herinneringen aan vroeger, van wie welke spullen waren of zijn of wat er ooit is beloofd, dan moet je bij mij zijn. Ik heb echt een supergeheugen voor dat soort dingen. Maar de rest van ons gezin…
Afentoe word ik er echt gek van. Blijkt mijn moeder ineens heilig overtuigd te zijn dat mijn speelgoedje van mijn zus was. Of weet mijn zus niet meer dat zij het grote Puk en Muk boek als kind cadeau heeft gehad. Mijn pa deed daar even vrolijk aan mee. Dan ontkende hij ineens dat hij dat-en-dat nooit heeft gezegd. Terwijl ik nog heel goed weet dat het ons destijds met grote regelmaat onder het eten werd gezegd.
Het is je reinste geschiedvervalsing! En soms erg frustrerend… want hoe zeker ik iets ook weet, ze geloven me vaak niet.
Maar goed, dat die koekoeksklok mijn kant uit komt, daar hoef ik niet bang voor te zijn. Die gaat gewoon mee naar de rommelmarkt. Moge de koper er veel plezier aan beleven.

No comments yet

Geef een reactie

