Skip to content

recept om te onthouden

21 juli 2009

Ik maak regelmatig iets klaar dat ik zomaar zelf in elkaar flans. Een blik in de koelkast en dan een combi bedenken. Lukt meestal aardig, maar vervolgens onthoud ik dan niet wat ik nou precies gefabriekt heb. Maar da’s eigenlijk zonde als een maaltijd een keer heel goed lukt.
Zoals de spontane soep van vandaag. En daarom ga ik voortaan de recepten bloggen. Voornl voor m’n eigen archief en misschien heeft een ander er ook nog wat aan. Hoeveelheden doe ik niet aan, is altijd op gevoel en afhankelijk van wat ik in huis heb. Qua porties zit ik meestal ergens tussen 2 en 4. Dit keer waren het vier kommen soep.
IJsbergsla schoonmaken en in stukken scheuren. Een paar binnenste bladeren overhouden voor garnering. Klein laagje water in pan aan de kook brengen en daar sla in laten slinken. Gele puntpaprika van vel ontdoen en in hele smalle reepjes snijden. Als de sla bijna gaar is de paprika toevoegen. Een (halve) bouillonblok toevoegen en even flink door laten koken. Dan kookroom erbij. Laten indikken en vervolgens water toevoegen tot je voldoende soep hebt. Overgebleven rijst van vorige dag erbij en nog wat maïs uit blik. Naar smaak peper toevoegen. Als laatste nog wat dungesneden reepjes sla erbij, dat maakt de soep lekker knapperig.

No comments yet

Geef een reactie

