Skip to content

nog even

25 oktober 2009

Vandaag ben ik 38 weken zwanger. Sinds vorige week zitten we dus in de bevalweken. Want als je tussen week 37 en 42 bevalt, heet dat gewoon op tijd. Wat ook meteen betekent dat het nog maximaal 4 weken duurt, want veel langer als 42 weken blijft een baby doorgaans niet in de buik zitten. En anders zorgt ‘men’ er wel voor dat de geboorte plaats vindt.
De laatste loodjes zijn zwaar. Ben dan ook erg blij dat ik met 34 weken aan mijn zwangerschapsverlof ben begonnen. Want sinds mijn verlof begonnen is, is mijn fysieke gesteldheid snel achteruit gegaan. Ik ben verre van mobiel, heb weinig energie, ben veel misselijk en kan bijna niks meer. Komt grotendeels ook omdat Beebje2 flink groot blijkt te zijn. Bij een extra echo in week 34 (er werd een stuitligging vermoed, maar niks aan de hand) werd dat nog eens bevestigd met getalletjes: Beebje2 lag toen 1,5 week voor op schema. De lengte van de bovenbeentjes kwam zelfs overeen met een baby van 38weken. Tsja, en dat merk ik. Het kontje ligt tegen de onderrand van mijn bh. Waardoor er voor mijn maag en longen niet veel ruimte overblijft. Tel bij die kortademigheid ook nog een zo goed als immobiel bekken op en het ‘gestrande- walvis’-gevoel is compleet.
Ondanks de minder fortuinlijke reden (ww), ben ik dan ook erg blij dat Lief momenteel thuis is. Ik zou niet weten hoe ik het had moeten redden deze weken, als ik bij alle kwalen ook nog eens de zorg voor Verel en huishouden op me had moeten nemen.
Nog een paar weken doorzetten nu. Alhoewel… weken… het mag wel iets korter duren. Want ook die andere laatste loojes kwalen beginnen nu op te spelen: slecht slapen, continu naar de wc moeten en vocht vast houden. Vanochtend paste zelfs al een van mijn zwangerschapsonerbroeken niet meer. Tijd om te bevallen zou ik zo zeggen. Maarja, daarin zijn we toch echt afhankelijk van dat hummeltje in mijn buik. Zolang die er niet klaar voor is, zal er weinig gebeuren.

No comments yet

Geef een reactie

