Skip to content

hoe ik Joy Division ontdekte

3 februari 2010

Vanavond komt op Canvas de film Control van Anton Corbijn. Het verhaal van Ian Curtis, zanger van Joy Division, is zo mooi in beeld gebracht! Toen de film paar jaar geleden in de bioscopen draaide, zjin Lief en ik geweest. Diep onder de indruk en met tranen in onze ogen zaten we naarde aftiteling te kijken.
Nu ik de aankondiging van Canvas hoorde, moest ik weer denken aan de dag, het moment, waarop ik bewust kennis maakte met Joy Division.
Het was een zaterdag ergens in het najaar van 1986. Ik was 12. ’s Morgens had ik op mijn draagbare radiootje gehoord dat Simon LeBon (die van Duran Duran 😉 ) zijn Top 10 mocht presenteren op BBC Radio. Dat wilde ik luisteren en opnemen. Maar de plannen van mijn ouders gooiden roet in het eten. “We gaan zo naar Renesse, kijken of er interesse is in het vakantiehuisje.” (ons vakantiehuisje op camping stond toen te koop) Naar Zeeland, wandelen over het strand, klonk aanlokkelijk, maar hoe meost het dan met Simons Top 10? Gelukkig waren er nog batterijen in huis.
Toen het programma begon, zaten we in de auto. Ergens op de Brouwersdam, als ik het me goed herinner. De antenne van mijn radiootje deed zijn best om de BBC te ontvangen, maar er naderde een viaduct. Benauwd als ik was, dat de ontvangst gestoord zou worden, vroeg ik of we konden stoppen.
Een paar tellen later liep ik samen met mijn moeder langs de weg, terwijl mijn vader en zusje met de auto langzaam verder reden. Mijn pa en ma waren echt gek! De meeste ouders zouden waarschijnlijk gewoon zijn doorgereden.
Maar die Top10 dus. Simon LeBon (1958) heeft de 70s heel bewust meegemaakt, dus zat er nogal wat muziek uit die tijd in zijn lijstje. Zo ook ‘Love Will Tear Us Apart’ van Joy Division. Ik luisterde naar zijn verhaal, waarom dit nummer een grote favoriet was en raakte onder de indruk. Via de bibiotheek ben ik toen meer gaan opzoeken. En zodoende werd Joy Division ook een van mijn favoriete bands.
Het bandje heb ik trouwens nog steeds! Zou toch wel mooi zijn om dat een keer te digitaliseren.

No comments yet

Geef een reactie

