Skip to content

4 en 5 mei

5 mei 2011

Gisteravond volgden we de Nationale Dodenherdenking op televisie. Hoewel dit een jaarlijkse traditie is, heb ik het van huis uit niet meegekregen om er aan deel te nemen. Geen twee minuten stilte om 20:00u, geen aandacht voor de gevallene tijdens WOII, de dag/avond ging voorbij zoals alle andere dagen. Nou moet ik zeggen dat in de jaren 70/80 er volgens mij sowieso niet zoveel aandacht was voor 4 en 5 mei. Ik merkte er in ieder geval weinig van.
Toen ik ouder werd, drong het meer tot me door wat dodenherdenking inhield. Zeker toen rond het 50jarig jubileum van de Bevrijding er een hele discussie op gang kwam of we de 4 en 5 mei viering in stand moesten houden of niet. Het karakter van de Herdenking/Bevrijding is veranderd, breder getrokken en ik ben er vervolgens ieder jaar bij stil blijven staan.
Dit jaar hebben we voor het eerst Verel (4, bijna 5) erbij betrokken. Ze zat om half 8 nog beneden en hoefde vanwege de vakantie nog niet persé naar bed. het kwam er gewoon van, was niet van tevoren gepland. Ik vertelde haar in het kort en heel simpel dat er oorlog was geweest, dat stoute soldaten ons land wilden afpakken en de koningin hadden weggestuurd. Dat er veel huizen kapotgemaakt waren en dat er mensen doodgegaan waren. En dat we daarom op 4 mei om 20:00u twee minuten stil zijn. Waarna ik ook nog aan haar uitlegde dat we Bevrijdingsdag vieren om blij te zijn dat de lieve soldaten de stoute soldaten wegstuurden en ons land teruggaven.
Daar zaten we dan om 20:00u. Verel op haar stoeltje voor me. We keken naar de plechtigheden op De Dam en waren 2 minuten stil. Het maakte grote indruk op mijn kleine meid. En ik was trots op haar. Want herdenken doe je samen.

One Comment leave one →
  1. juud permalink
    6 mei 2011 07:40

    mooi

Geef een reactie

