Skip to content

Paas dilemma?

7 april 2012

De ene oma verstopt paaseieren, die onze kinderen mogen zoeken. Een flinke hoeveelheid chocolade gaat dan mee naar huis. De andere oma vindt dat jammer. Ook zij zou graag eieren verstoppen, maar vindt dat dat niet meer kan. Maar wij als ouders krijgen die kans nu ook niet. Daar wordt dan maar even aan voorbij gegaan.

Ach, ik maak me er niet druk over. Ik zou ook best eieren kunnen gaan verstoppen, dat is het punt voor mij niet. Maar we vinden het niet nodig dat ze in een paar dagen tijd een berg chocolade krijgen, die ze anders in een jaar nog niet krijgen. 

Mijn punt is wel dat grootouders heel veel tradities met hun kleinkinderen voortzetten, die zij vroeger met hun kinderen deelden. Zoals paaseieren zoeken, of sinterklaascadeautjes geven. Het is natuurlijk allemaal met de liefste bedoelingen. En het gevolg van de ruimere beurs die ouderen tegenwoordig hebben, denk ik.

Maar ze nemen daarmee wel de wind uit de zeilen van hun kinderen zelf. Wij proberen bewust te leven, onze kinderen niet met overdaad te overladen. En dus laten wij onze kinderen geen chocolade paaseieren zoeken. De afgelopen jaren was dat niet echt jammer, want we hadden geen tuin om de eieren in te verstoppen. Nu hebben we die tuin wel. En als ik terugdenk aan de paasochtenden van vroeger, mis ik die opwinding van het eieren zoeken wel een beetje. Mijn zus en ik allebei een mandje, eerst naar de bekende verstopplekken en dan verder, de hond die,enigszins in de war was van die drukte, tussen ons door dartelde.

De kinderen zijn het eieren zoeken bij oma inmiddels gewend. En hier thuis hebben we een alternatief gevonden in het eieren schilderen. Dat vinden de kinderen geweldig. En omdat ze niet beter weten, missen ze ook niets.

Wat dat betreft is Pasen ook niet het grootste probleem. Ik heb meer moeite met de drukte rond 5 december. Met beide oma’s nog in goede gezondheid, hebben we zo al 3 pakjesavonden om af te stemmen. Daarbij komen dan ook nog eens al die andere cadeau momenten waar je aan mee moet/kunt doen. (op school, bij de opvang, op het werk van papa, op het werk van mama, bij de buurtvereniging, in de supermarkt) Ik stop snel met schrijven, want ik heb nu geen zin om me druk te maken over iets wat pas over 8 mnd weer speelt. haha.

Om een lang verhaal kort te maken, zou ik opa’s en oma’s willen zeggen: laat jullie kinderen de tradities die je ze hebt meegegeven voortzetten, geniet daarvan en stem daar jullie kleinkind-verwen-momenten op af. Mogelijkheden genoeg voor alternatieve of nieuwe tradities.

 

Fijne Paasdagen allemaal!!!

3 reacties leave one →
  1. 7 april 2012 14:38

    Het is zeker zwaar ongepast om dit alsnog aan mijn ex-MIL te sturen? 😉

    Wat betreft het eieren zoeken, bij de Hema heb je plastic eieren waar je iets kan doen. Ik dacht zelf aan dingetjes als een nieuwe gum, stickertjes, koekje, gedichtje, haarelastiekjes etc. Mooie tussenoplossing als ze echt heeeeeeel graag eieren willen zoeken 🙂

    • 7 april 2012 15:09

      haha!
      voor Verel is eieren zoeken inmiddels helemaal iets van die oma, dus die mist het thuis niet. en Faber gaat daarin mee, want die weet ook niet anders. daarbij vind ik Pasen ook niet echt een cadeautjes feest. dus ik laat het zo.

      • 8 april 2012 10:47

        Helemaal mee eens, ik zag aan de koeling bij AH dat je nu ook al geacht wordt om te gourmetten met Pasen. Man toch :-/ Ik ben gelovig opgevoed (doch zonder kerk want mijn moeder vond dat teveel bemoeienis, van wie heb ik het 😉 dus thuis was Pasen een combinatie van paasbrunch met een licht christelijk sausje erbij. Een ontbijtje met een klein beetje extra versiering en eitjes schilderen, dat is voor mij nu dus Pasen. En dat is meer dan genoeg wat mij betreft, zeker gezien het vlak na de kinderen hun verjaardagen valt.. Ik heb zelf trouwens de plastic eieren gekocht voor TO-doeleinden, niet voor kadootjes (want man wat hebben ze veel gekregen 🙂

Geef een reactie

