Skip to content

lees begeleiding

30 augustus 2012

Bij Verel op school heb ik me vorig jaar aangemeld om kinderen met leesachterstand te stimuleren in hun ontwikkeling. We gebruiken hiervoor de Ralfi methode. Twee keer per week lees ik met een groepje kinderen. Eerst lees ik de tekst voor, daarna lezen we met z’n allen en dan lezen de kinderen met z’n 2en. Als er moeilijke woorden zijn, nemen we die extra onder de loep. En we verbeteren elkaar actief (en positief). Na afloop van het lezen, praten we ook altijd nog even over de tekst en/of het onderwerp.

Op de andere dagen krijgen de kinderen deze leesbegeleiding in de klas. In het weekend lezen de kinderen thuis de tekst voor aan hun ouders. Geweldig is dat om te zien. Dat ze aan het eind van de week in staat zijn om de tekst zelfstandig te lezen. En dat ze daar zelf ook vertrouwen in hebben.

Na het Ralfi lezen, ga ik nog met een paar 8ste groepers zitten voor een kwartier vrijlezen. Ze hebben dan allemaal hun eigen boek bij, ik ook. De leerlingen lezen hierdoor sowieso een paar keer per week. En ze krijgen directe feedback. Is een woord moeilijk, snappen ze een zin niet, dan kunnen ze bij mij terecht. Het gaat er vooral om dat deze ‘moeilijke’ lezers plezier in lezen behouden, zodat ze in ontwikkeling blijven.

No comments yet

Geef een reactie

