Skip to content

het gebeurt wèl in Waalwijk: kersthuis 2012

16 december 2012

Zo’n 10 jaar geleden kwam ik in Waalwijk wonen, combinatie van de liefde en werk. Als zuid brabants, bijna belg kende ik de Langstraat eigenlijk niet. Tilburg was in mijn kinderjaren De stad (papa werkte daar) en Breda werd dat in mijn tienerjaren (ik ging er naar de middelbare school). 

Wat mij al heel snel opviel, was het gebrek aan activiteiten. Of eigenlijk vooral het gezeur daarover: “Hier in Waalwijk gebeurt nooit iets”, “Ze kunnen hier toch niks organiseren”. Ik zag dat een tijdje aan. En wat mij opviel was de afwachtende houding van veel stadsgenoten. Een feestje is leuk, maar het met wel kant en klaar aangeleverd worden. Meehelpen? Nee hoor, daar had niemand een boodschap aan. 

Die houding irriteerde me. Want als er dan een keer wel iets te doen was, had niemand ervan gehoord of erover gelezen. Of, nog erger, toen er een groot promsconcert werd georganiseerd in het RKC stadion, kon dit niet doorgaan omdat omwonenden bang waren voor geluidsoverlast. 

Dat was voor mij de druppel. Ik besloot actief mee te gaan doen. Ik ging naar wijktafels, werd lid van de buurtvereniging, bezocht evenementen, kwam als vrijwilliger terecht in de organisatie van diverse activiteiten en sloot aan bij de redactie van De Wijkkrant. Dat beviel me zo goed. Het was leuk en gezellig en ik leerde een heleboel nieuwe enthousiaste mensen kennen. 

Waalwijk niet actief? Er wordt niets georganiseerd? Ik maakte het tegendeel van dichtbij mee. En nu is het december en staat het Kersthuis op het Raadhuisplein. Heel Waalwijk is in actie. Iedereen draagt wel een steentje bij. Van een verzoekplaatje sms-en aan RTV Midden-Brabant tot een lege-flessen-inzameling op school, van een benefietwedstrijd op de voetbalclub tot een SantaRun van de Rotary. Van een rondje op de mobiele schaatsbaan tot een ploeg vrijwilligers die klaar staat om alles in goede banen te leiden.

Het is hartverwamend en bemoedigend tegelijkertijd, en het bevestigd wat al die vrijwilligers die kerstmarkten, lampionnenoptochten, paasbrunches, rommelmarkten etc. organiseren al lange tijd wisten: er gebeurt echt wel wat in Waalwijk. Dus doe mee, organiseer, bezoek, denk mee, neem deel als er weer eens wat georganiseerd wordt in je straat, buurt of wijk. 

No comments yet

Geef een reactie

