Skip to content

DIY Familyplanner

14 april 2013

Ergens in een wachtkamer pikte ik een oud woontijdschrift op. Geen idee meer of het tandarts, dokter of consultatiebureau was, is ook totaal niet interessant. Wel interessant was het artikel over zelfmaak planners en notitieborden.
Het idee bleef hangen, een oude lijst wit geverfd, een magneetbord in de Ikeakoopjeshoek gevonden, magneten overal en nergens vandaan gehaald… En toen bleef het bij een idee. Tot een paar weken geleden. Ineens vond ik de energie en inspiratie om het planbord af te maken.
Als een project zo lang ligt, wordt het steeds moeilijker om af te maken. Je denkt er nog regelmatig aan, maar het komt er niet van. Ik wist niet precies hoe het bord in te delen of waar op te hangen. Tot ik besloot er dan maar ‘gewoon’ aan te beginnen. En zo kwam het idee ‘vanzelf’. Soms werkt dat het beste, aan de slag gaan zodat de inspiratie je kan vinden.
Het magneetbord moest in de breedte hangen, vond ik. De linkerkant werd de plaats voor de weekdagen en rechts kwam het maandoverzicht. Van papier uit een schrijfblok sneeds ik kleine blaadjes. Stapeltjes voor de 7 dagen van de week. Daarop komen iedere dag onze bezigheden, met een magneet op het bord gehouden. Die magneten (in allerlei kleuren, maten en vormen) gaf ik de nummers 1 tot en met 31.
Een witte lijst, een wit magneetbord, witte papiertjes. Met washitape bracht ik wat kleur aan. En post-it strips geven de betreffende maand en het jaar aan, zodat dat makkelijk aan te passen is en het bord nog jaren mee kan. Ik maakte ook nog een stapeltje om de data van de afvalinzameling bij te houden: papier, plastic, groen, grijs. En met een grote magneetclip bewaar ik een stapeltje gebruikte weekblaadjes om boodschappenlijstjes op te schrijven.
En zo ziet dat bord er dus uit:

gezinsplanner

Zelf gemaakte gezinsplanner


Inmiddels ruim twee weken in gebruik en we zijn er allemaal hartstikke blij mee. De kinderen vinden het geweldig om de nummermagneetjes te verwisselen. Is een dag voorbij? Hadden we afspraken of extra dingen te doen, dan gaat het blaadje naar de boodschappenlijstjes. Was het een gewone dag, dan kan het blaadje nog een week mee. Nummer van de voorbije dag eraf en dat van volgende week erop. We gebruiken de prints van Verels schoolkalender, dan hebben we meteen alle schoolvakanties, vrije dagen en dergelijke op een rij. En we zetten alle andere afspraken erbij. Natuurlijk ook op de weekblaadjes, maar we willen ook een paar weken vooruit kunnen kijken.
Ik ben heel tevreden met het resultaat. Eindelijk een planbord en geen afspraken meer vergeten. En ik ben vooral ook heel blij dat ik uiteindelijk gewoon begonnen ben.

One Comment leave one →
  1. 14 april 2013 19:26

    Het ziet er ontzettend leuk uit! We hebben ook een planbord, maar gebruiken het eigenlijk nooit. Alleen voor wat we elke dag eten😉

Geef een reactie

