Skip to content

chocoverwenmomentje

25 mei 2013

En dan ineens heb je zin in iets lekkers bij de koffie of thee.
Omdat er onverwacht visite komt, omdat je iets te vieren hebt, of omdat je je slechte humeur weg wilt toveren. (chocolade kan dat hè, toveren!)
Wat voor reden er ook is, met chocolade maak je in een handomdraai een heerlijke traktatie. Zo maakte ik vanmiddag pindarotsjes en cornflakesrotsjes.
chocorotsjes02Zelf geef ik de voorkeur aan Verkade kookchocolade, want die smelt zo mooi en is snel te verwerken. Voor de pindarotsjes gebruik ik ongezouten pinda’s, die ik grof in stukken hak. En voor de cornflakesrotjes, je raadt het al, cornflakes. Beide kunnen aangevuld worden met rozijntjes.
Chocolade au bain marie smelten (niet koken!) en zodra het geheel gesmolten is, de pindastukjes erbij doen. Ik doe dat op gevoel, door te kijken naar het mengsel. Er moet voldoende chocolade zijn om de pindastukjes aan elkaar te plakken, maar het moet niet uitvloeien. Ongeveer 120gr chocolade en twee handjes pinda’s.
Is alles goed door elkaar gemengd, dan leg je het mengsel in bergjes (rotsjes, jaja) op bakpapier of je vult een ijsblokjeshouder. Als ik 2/3e van het mengsel heb gebruikt en ik merk dat er naar verhouding nog veel chocolade en weinig pindastukjes zijn, voeg ik wat extra toe. Soms gewoon meer pinda’s, maar rozijntjes kan ook.
Laat de rotsjes afkoelen in de koelkast. Beetje afhankelijk van hoeveel geduld je hebt, laat je ze 30-60 minuten afkoelen.
Om af te werken kun je ze nog bestrooien met cacoapoeder.
chocorotsjes
De rotsjes zijn trouwens ook erg leuk om bij een bolletje ijs te serveren. Of als topping op een cupcake, met wat slagroom en een aardbei.
Voor de cornflakesrotsjes volg ik dezelfde bereidingswijze. Maar laat de cornflakes heel, anders krijg je een heleboel fijn kruimel en dat is niet zo lekker.
En er zijn nog een heleboel andere varianten en combinaties te bedenken, zoals amandelen of hazelnoten. En de tips die ik via facebook kreeg: met rice krispies en marshmellows! Jummie!

Ohja, en met het restje chocolade dat in de pan achterblijft, maak je een beker warme chocolade melk. Als beloning voor je harde werken.

PS> volgende keer zal ik eraan denken een foto van het eindresultaat te maken vóór ik het op eet.

——————-

Today I made some yummie chocolate treats. In dutch we call them peanutrocks, because of the way they look.
You melt some chocolate, put in some chopped peanuts, stir well. You can add in some raisins as well. Make little piles on a sheet of bakingpaper and put them in the fridge to cool off.
After about 30-60 minutes they’re ready to be eaten. A nice treat to serve with coffee or tea when you’re having a party. And it works magic when your mood needs a swing.
A nice variation is to use cornflakes instead of the peanuts. I love it! Other ideas you can try: marshmellows, rice crispies, almonds or hazelnuts.
What’s also nice. You can make a nice hot coco from the leftover chocolate in the pan. Just add some milk and warm it up.

No comments yet

Geef een reactie

