Skip to content

Stempels van foam | zelfmaakidee

2 augustus 2013

Noem ons gek, maar wij brengen deze hete dagen binnenshuis door. De warme lucht en temperaturen van boven de 30 maken van ons tuintje een sahara.
Voor kinderen niet echt leuk, want die willen graag iets doen. Daarom gaan we knutselen. We maken stempels van rubberfoam.
Ik had nog ergens een pakje houten wiggen liggen, ooit bij de bouwmarkt uit de €2 bak gehaald. Ze zijn niet zo groot, maar wel mooi recht en glad. Voor kleine kinderhanden perfect. Het is zo leuk om te doen. En terwijl we bezig waren, dacht ik: ‘daar zal ik eens een tutorial van maken’. No time like the present, dus meteen gedaan.

Materialen:
rubberfoam (knutselfoam), vel van 2mm dik
houten blokjes
schaar
dubbelzijdig tape
ballpoint
stempelinkt
papier
verder kun je ook ponsen, perforator, stans- of snijmachines gebruiken om vormpjes uit het foam te halen.

Neem de maat van je blokje over op het foam. Zo weet je zeker dat je figuurtjes, tekst, etc. op het blokje passen. Knip figuurtjes uit en plak ze met het dubbelzijdig tape op de houten blokjes. Let er op, dat je tekst in spiegelbeeld moet zetten om het goed te kunnen stempelen. Knip je netjes, of gebruik je bijvoorbeeld een pons, gebruik dan ook het ‘afval’. Op die manier heb je een positief en negatief stempel. Dit heb ik bijvoorbeeld bij de hartjes stempels gedaan. Hartjes geponst en losjes verdeeld op een blokje geplakt. Maar ook het reepje met uitgeponste hartjes heb ik op een blokje geplakt.
foamstempel_tutorial02foamstempel_tutorial01

Door gebruik van een ballpoint kun je ook hele leuke stempeltjes maken. Kras/duw met de pen een figuur, patroon of tekst in het foam. Hierdoor krijg je ook een soort negatief afdruk. Zorg dat je de tekenlijnen diep genoeg maakt. Erg grappig om zo van kindertekeningen stempels te maken. Let er wel op met tekst en cijfers, dat je ook in dit geval spiegelbeeld gebruikt.

3 reacties leave one →
  1. Carla permalink
    2 augustus 2013 20:01

    Ziet er leuk uit Anja ik ga het zeker proberen, heb jij die chevron zelf getekend? Het tekenen lijkt mij het moeilijkste dat kan ik echt niet.

    • 2 augustus 2013 23:27

      Die chevron heb ik uit de losse pols geknipt. Is dan ook niet perfect recht, maar ik hou wel van een beetje grungy effect.

  2. epsiej permalink
    2 augustus 2013 22:27

    leuk geworden!! nog eenvoudiger dan gummen gutsen!:D

Geef een reactie

