Skip to content

luciferdoosjesswap

9 augustus 2013

Van ruilen komt huilen? Nou, daar zijn heel veel crafters het niet mee eens. Ze swappen (=ruilen) wat af. Maar dit is dan ook heel leuk ruilen. Niet van het soort: ik vind die van jou leuker, zullen we ruilen? Nee, swappers spreken af dat ze iets voor elkaar maken of kopen of schrijven al dan niet binnen een bepaald thema. Ik hou van de creatieve swaps. Was het eerst vooral kijken en meebeleven hoe anderen een swap organiseerden, laatst heb ik ook weer eens zelf meegedaan.
Via twitter kwam ik bij een lucifersdoosjesswap terecht, georganiseerd door Mariska. Inmiddels heb ik haar #queenofswaps gedoopt, omdat ze het super goed organiseert. Leuke swaps en veel persoonlijke aandacht voor de deelnemers.
Eind juni kreeg ik mijn swapmaatje Inge toegewezen. Om een beetje een idee te hebben van wat te maken, kreeg ik wat persoonlijke informatie van haar en een link naar haar blog. Een jongensmama, een bewuste levensstijl, creatief, daar kon ik wel wat mee. Eerst nog even op vakantie en daarna thuis aan de slag met het luciferdoosje.

luciferdoosjesswap_01 Er was afgesproken om het grotere formaat van de aanmaaklucifers te gebruiken. Om te voorkomen dat we allemaal met een verzameling losse lucifers kwamen te zitten, konden we gebruik maken van een template om ons doosje zelf te maken.
Ik maakte een doosje van een lege mie verpakking. Fijn karton, niet te zwaar en dik en makkelijk te verven/decoreren. Met geel rood en brons probeerde ik er een beetje verouderd schatkistje van te maken. Op het hoesje nog een stenen muur stencil verwerkt. Laagjes, laagjes, laagjes, zo leuk om te doen met verf en inkt.

Van digiscrap designer Dutchdots gebruikte ik de kit Doodle Birds en printte 9 vogeltjes front & back, knipte ze uit en plakte ze daarna op elkaar met een touwtje ertussen. Zo, het vogelslingertje is klaar.

luciferdoosjesswap_02 luciferdoosjesswap_03

Van kraft karton maakte ik vier labeltjes/hangtags. Het karton was vierkant ongeveer 15cm*15cm. Daarop met een honingraat stencil witte gesso aangebracht. En vervolgens heel veel sprayverf. Steeds een beetje kleurspetters, dat weer drogen, nog iets meer, drogen en toch nog iets meer…tot ik tevreden was. Het karton sneed ik in vieren en ik bracht op ieder stukje een bloemstempel aan. Eerst met groen en daarna met ginger nogmaals, maar dan net ietsje versprongen. Dan krijg je een beetje ouderwets 3D-maar-dan-zonder-brilletje effect. Gaatje erin, jute touwtje erdoor en de labeltjes ook klaar.
Ik wilde er ook nog iets niet-van-papier bij doen. Dat werden een paar gehaakte vlindertjes. Leuk om te maken, snel klaar en groot effect.

Om in te pakken, ponste ik een heleboel hartjes. Die gingen in het doosje. De slinger ging in een zakje van wit bakpapier (wat? ja echt, bakpapier. beetje doorschijnend, lijkt op kalkpapier) dat ik met een achtergrondstempel had bewerkt. De tags konden er zo wel in en de vlindertjes als laatste. Nog wat washitape om het hoesje/dekseltje (hoe noem je dat eigenlijk bij een luciferdoosje?) en een tapeje uit de lettertang. Doosje zelf ook nog in bestempeld bakpapiertje… wel beetje jammer dat washitape daar niet zo makkelijk op blijft plakken. Luciferdoosje in elkaar geschoven en inpakpapiertje eromheen.
Klaar? Nee, natuurlijk niet.😉 Nog een kaartje erbij, dus even door mijn verzameling van reeds gemaakte kaarten en ik vond een toepasselijke ‘handmade’ kaart. Alles bij elkaar in een brievenbusdoos met wat opvulling erin, zodat het luciferdoosje zeker niet zou beschadigen.

luciferdoosjesswap_04 De zaterdag dat ik wilde versturen, zou het ook gaan onweren met veel regen en zware windstoten. Van een aantal planten verzamelde ik alvast zaad, om te voorkomen dat het allemaal nat zou regenen. En terwijl ik het in de bakjes deed, bedacht ik dat er ook wel wat zaad met het luciferdoosje meegestuurd kon worden. Ik deed korenbloem en kaasjeskruid in een tissue en stopte het ook in de brievenbusdoos. (het luciferdoosje was natuurlijk al ingepakt)
Nog een briefje erbij en ja, toen kon het pakje eindelijk echt op de post.Afgelopen dinsdag was het uitpakdag. En mijn swapmaatje vond het schitterend. Ook de andere deelnemers hadden mooie doosjes gemaakt en gekregen. Maar ohjee, ik was een pechvogel en mijn pakje raakte kwijt in de post. Hopelijk komt het nog, je weet maar nooit in vakantietijd. Al met al heeft het mijn enthousiasme niet getemperd. Ik vond het ontzettend leuk om te maken en heb me voor de volgende luciferdoosjesswap alweer aangemeld.

2 reacties leave one →
  1. 9 augustus 2013 15:32

    Heel blij mee, mooi en minstens zo inspirerend:-) Dankjewel!

Trackbacks

  1. Januariluciferdoosjesswap | mariskaswapt's Blog

Geef een reactie

