Skip to content

Herfst in een lijstje | Framing Fall

6 november 2013

De herfst vind ik een heerlijk seizoen. De onstuimigheid van het weer, bladeren in allerlei kleuren, bomen die weer kaal worden en hun prachtige takken laten zien. Om de herfst een beetje in huis te halen, heb ik een paar leuke ‘schilderijtjes’ gemaakt.

Zodra er bladeren beginnen te vallen, loop ik met mijn neus op de grond. Net als mijn kinderen kan ik het niet laten om de mooiste bladeren op te rapen en mee naar huis te nemen. Thuis leg ik zo’n blad tussen keukenpapier. Daar een oude krant omheen, plat wegleggen eventueel met een doos ofzo erop, en dan laten drogen.

Ik heb laatst twee Ribba wissellijstjes van Ikea gekocht, één zwart en één wit. Geweldig vind ik de vierkante, verdiepte variant. Er zit een mooi passepartout bij dat ik goed kan gebruiken. Uit mijn gedroogde bladeren kies ik twee combinaties van een groot en een klein blad. Het grote blad plaats ik achter de passepartout. Van het kleine blad komt alleen het steeltje achter het passepartout te zitten. Zo zit het wel vast, maar wordt het niet platgedrukt. Door de diepte van de lijst blijven eventuele krullen en kreukels van het kleine blad intact. Ik zet alles weer terug in de wissellijst en maak het dicht. Zo heb ik beide lijstje gevuld en klaar is mijn herfst kunst.

Bij gebrek aan spijkers en haakjes in de muur, heb ik de lijstjes naast elkaar op de brede rugleuning van de bank gezet. De zwarte aan de kant van het raam, omdat die het meeste licht vangt. Ondanks de strakke lijsten staat het heel gezellig. Deze herfstkunst past dan ook in ieder interieur. En jij kan ze ook maken.

framingfall

I love the fall season. The stormy weather, leaves with all kinds of colours, trees getting bald and showing off their gorgeous branches. To bring a bit of fall into our home, I made some cute wall art.

As soon as they start to fall, I can’t keep myself from picking up the beautiful leaves. Just like my kids, I have to take them home with me. At home, I place the leaves between kitchenpaper. Then put them in some old newspapers. Lay them somewhere flat if necessary with a heavy object on top. And leave them to dry.

A little while back I bought two Ribba frames at Ikea, one black and one white. I love the square, extra deep variant. It comes with a nice passepartout that is perfect for my project. From my dried leaves I choose two combinations of a large and small leaf. I place the large leaf behind the passepartout. The smaller leaf fits inside the passepartout, just its stalk gets stuck behind the passepartout. This helps to keep all the curls and folds of the leaf intact. I place everything back in the frame, close it up and my Fall wall art is ready.

There aren’t any nails or hooks in my livingroom walls (one of those items on my evergrowing todo list). However our couch has really broad back and siderests. So instead of hanging the frames, I put them on the back of our couch. The black one closer to the window, because it catches the most light.  The nice clean frames and the soft colourfull leaves inside make this Fall art suitable for any interior. Why not make them for your home?

One Comment leave one →
  1. 7 november 2013 09:20

    Leuk gedaan, wat een fijn idee!

Geef een reactie

