Skip to content

Doedel jij al | Do you doodle

27 maart 2014

Dag 4 van #opwegnaar40 | Day 4 of #goingon40

Vroeger tekende ik patroontjes op ruitjespapier. En ik schreef teksten op mijn jeans. (Echt waar) Zo kwam ik mijn middelbare schooldagen door. Het hielp me om te concentreren. Tijdens mijn studie tekende ik niet meer, tenzij het voor opdrachten was. Ik denk dat ik het te kinderachtig, niet serieus genoeg vond voor een student. En er moesten natuurlijk aantekeningen gemaakt worden, waardoor het tijdens de colleges ook vaak aan tijd ontbrak.

When I was a kid I used to draw all kinds of patterns. And I would write and doodle on my jeans. (Yep, I did) That’s how I spent my highschooldays. It helped me to concentrate. When I became a student I stopped drawing, unless it was for an assignment. I guess I thought it was childish, not serious enough for a student. And of course I had to take notes during the classes and lectures.

Pas toen ik moeder werd, begon ik weer te tekenen. Want als je spruit vraagt: ‘mama, teken jij een poes?’, dan kan je toch geen nee zeggen!? Een boom, vliegtuig of beer, een bloem, reus of paard, als de kinderen me eenmaal aan het tekenen zetten, kwam ik er niet met 1 of 2 figuurtjes vanaf. Inmiddels tekenen ze net zo lief zelf. Als je naar kindertekeningen kijkt, zie je waarom doedelen zo leuk is. Want het hoeft niet sprekend te lijken. Een bloem herken je al heel snel, een hond kan best 3 poten hebben, een poppetje hoeft geen buik te hebben. Ook al zijn ze ‘imperfect’, ze spreken wel tot de verbeelding.

When I became a mom I started to draw again. I couldn’t resist the little sweethearts asking me: ‘mommy can you draw a kittykat?’ A tree, plane or bear, a flower, giant or horse, when they got me drawing they wouldn’t let me off the hook with just one or two doodles. But now they are old enough to do their own drawing. Looking at a cilhds drawing, you see why it is so much fun to doodle. Because it doesn’t have to be an exact representation. A flower is instantly recognisable, a dog looks fine with just three legs and a little man can do without a tummy. Eventhough they’re ‘imperfect’, they trigger ones imagination.

Patronen, zoals bijvoorbeeld het zentangle doodling, kunnen dan weer heel ontspannend zijn. Lijn na lijn na lijn ga je op in het tekenen en kom je tot rust. Het kan ook goed zijn voor je focus. Denk maar eens aan de telefoondoedels. Je raakt zo niet afgeleid door wat er in je omgeving gebeurt, maar kan je focussen op het gesprek door die kleine tekeningetjes.

Patterns, like for instance zentangle doodling, can be very calming. Line after line after line you’re  getting into the drawing flow and you relax. It can alse help you to focus. Think about the doodling people on the phone do. The little drawings help you to focus on the conversation and fade out all that is happening around you.

doodleaday_simple   doodle_agenda

Om weer plezier te krijgen in tekenen, volgde ik vorig jaar een doodle cursus. En dit jaar ontwikkel ik mijn tekentechnieken verder dankzij de Lifebook lessen. In mijn Flow agenda teken ik dit jaar iedere dag een doedel. De een keer teken ik iets dat die dag gebeurd is, of hoe ik me voel. De andere keer doedel ik  een woord of cijfer. Soms kies ik een thema voor de hele week, bijvoorbeeld 7 dagen lang een zentangle of alleen maar smilies om emoties uit te drukken. Op de nieuwe site zal voortaan iedere maandag een overzicht komen van mijn #dagelijksedoedels van de week ervoor.

I wanted to enjoy drawing again, so last year I enrolled in an online doodle class. And this year I am further developing my drawing skills thanks to the Lifebook lessons. I am using my Flow magazine diary to draw a doodle every day. One day I draw what happened that day, or how I felt. Other days I doodle words or numbers. Sometimes I choose a theme for the whole week, like 7 zentangle doodles or a week of just smilies to record emotions. On the new website their will be a collage post eery monday with of the #doodleaday from the previous week.

En weet je, het is echt waar wat men zegt. Ieder een kan doedelen. ik durf zelfs te zeggen dat iedereen kan tekenen. Dus zoek jij ook naar doedel ideeën en inspiratie, volg dan mijn .D is for Doodling. Pinterestbord.

You know, it is absolutely true what they say. Everyone can doodle. I even dare to say everyone can draw. So if you are also looking for doodle ideas and inspiration, follow my .D is for Doodling. Pinterestboard.

doodlepinterest

Geef een reactie

