Skip to content

Kleuren inspiratie | Colour inspiration

1 april 2014

Dag 9 van #opwegnaar40 | Day 9 of #goingon40

Sorry, the english translation is not complete yet. Please check back later.

Je hebt een leuk idee voor een creatief project, maar weet niet welke kleuren te gebruiken? Dan ga ik je een paar tips geven om snel kleurencombinaties te maken. Geen ingewikkelde verhalen over kleurenleer deze keer. In plaats daarvan enkele handige kleuren hulpmiddelen.

You have a great idea fo a creative project, but don’t know what colours to use? I will be giving you some tips to make it easier to decide on a colourscheme. No difficult colour theories this time. Instead I’m showing you some handy tools.

Zo zijn er diverse websites waar je naar mooie kleurencombinaties kunt zoeken. Colorschemedesigner.com is bijvoorbeeld een site die een interactieve kleurencirkel biedt. Geef aan volgens welke ‘kleurenregel’ je een combinatie wil maken en kies een hoofdkleur. Dan krijg je een palet aangeboden met daarbij diverse kleurschakeringen en ook meteen de bijbehorende hex codes. Als je de richtpunten dan ook nog aanpast, kun je variaties maken op het aangeboden kleurenschema.

There are several websites that can help you find beautiful colourcombinations. Colorschemedesigner.com, for instance, is a website that offers an interactive colourwheel. First you choose which ‘colourrule’ you want to apply and then you choose your main colour. You will be given a palette, together with several shades of the chosen colours and the hex codes for all those colours. By changing the focalpoints you can make even more variaties on the given colourscheme.

Je hebt ook websites waar je op basis van een foto een kleurencombinatie kunt maken. Dat kan bijvoorbeeld bij Color Hunter en Colourlovers. Die laatste is momenteel mijn favoriet. Je kan er ook patronen ontwerpen, kleurenschema’s met elkaar delen.
En zo zijn er nog veel meer wesites waar je kleuren kiezers vindt. Creative Bloq heeft de 28 beste op een rijtje gezet.

Other websites offer the possibility to create a colourscheme based on a photo. Examples are Color Hunter and Colourlovers. The latter is my favorite. It also has tools for designing patterns, and you can share your designed colourschemes.
There are a lot more websites that help you choose colours. Creative Bloq listed the best 28 colourscheme tools.

Maar je hebt niet altijd een computer bij de hand natuurlijk. Een optie is om een kleurencirkel aan te schaffen. Die vind je doorgaans bij de kunstvakhandel, zoals bij de 4art winkels.

Of course you don’t always hav a computer at hand. Another option is to purchase a colourwheel. You can usually find those at an artsupply store, like the dutch 4art shops.

Je kan ook heel goed zelf kleurenkaartjes maken. Die kun je bijvoorbeeld maken aan de hand van foto’s. Ik maak vaak foto’s als ik ergens een mooie kleurencombinatie tegen kom (lang leve de gsm met camera). Het onderwerp maakt me dan niet zoveel uit, als de kleuren er maar goed op staan. Dan maak ik daarvan zelf, of via een van de genoemde websites een kleurencombinatie bij. Die kleuren neem ik over op een tag of kaartje, zodat ik die op een later tijdstip erbij kan pakken als ik een kleurenschema zoek.

DSC_4931 DSC_4935 DSC_4919 DSC_4911 DSC_4910

Zo maakte ik gisteren een wandeling door de buurt. Kleurencombinaties uit de natuur zijn altijd een grote inspiratiebron voor me. Een rij berkenbomen met ontluikend blad geeft een prachtige combinatie van witte, bruingrijze en grijsgroene tinten. Of de vrolijke witte madeliefjes en gele paardenbloemen in het heldergroene gras. En wat dacht je van de kleine paarse floxbloemen die weer tevoorschijn komen, het kleine oranje hartje is een schitterend kleuraccent.

Ik heb de foto van de berkenrij naar de photocopa tool van Colourlovers.com geupload. Met de colourpicker kies ik in de foto de 5 kleuren die voor mij het beeld zo aantrekkelijk maken. Het grijs blijkt eerder bruin, het wit is meer grijs en de kleuren van auto’s en verkeersborden negeer ik. Ik heb de foto en de kleurenstaal uitgeprint zodat ik die op een kaartje kan plakken. En zo ging ik ook te werk met de andere foto’s.

kleurenkaart_berk kleurenkaart_daisy kleurenkaart_flox

Je kunt er ook voor kiezen alleen de foto te printen en dan zelf in je materialen te zoeken naar de juiste kleuren en die op de kaart erbij zetten. Waarom die foto erbij, zul je misschien denken. Dat doe ik om de verhoudingen te zien. In de paarse flox zie je namelijk maar een heel klein oranje hartje ten opzichte van veel paarstinten en een groot groen vlak. Zo zou ik het ook in een project willen verwerken. Op een scrappagina bijvoorbeeld, bij een foto van  mijn dochter in een paars jurkje kan ik dus heel goed groen gebruiken met een accentje oranje. Zou ik alleen de kleurenstaal erbij pakken, dan ben ik die verhouding van de kleuren onderling kwijt.

Geef een reactie

