Skip to content

Tijdschriften | I love | Magazines

10 april 2014

Dag 18 van #opwegnaar40 | Day 18 of #goingon40

This blogpost is all about magazines. As I am talking about Dutch magazines, I have not yet translated this into English. Let me know if you are interested in the translation. And I’ll be happy to oblige.😉

Tijdschriften lees ik graag en veel. Over knutselen en zelfmaken, over handwerken en naaien, over wonen en tuinieren, over muziek, over photoshop, over cultuur, over … Ik kan uren in een tijdschriftenwinkel ronddwalen. Als ik op vakantie ben, zal ik een kiosk of boekhandel niet overslaan. Ik haal inspiratie en ideeën uit tijdschriften voor mijn hobby en zelfmaakprojecten. Ik probeer graag tips en recepten uit die ik heb gelezen. Ik verdiep me in interviews en de persoon die geïnterviewd wordt. Artikelen zetten me aan het denken, over mezelf of over anderen. En foto’s laten me de wereld zien, die van heel dichtbij of juist ver weg.

Ik heb een paar uitgesproken favorieten. Zo vind ik Flow een heerlijk tijdschrift. Flow is uniek, er is (in Nederland) geen vergelijkbaar blad. Altijd als het in de bus valt, verschijnt er een grote glimlach op mijn gezicht. Ik geniet van elke nieuwe editie en ik lees oude exemplaren nog regelmatig  door. Het is dan ook het enige blad waar ik een abonnement op heb.

Daarnaast vind ik woontijdschriften heerlijk om te lezen. Van tijd tot tijd lees ik VTwonen of 101woonideeën in huis. En van Ariadne vond ik de special ‘at Home Kinderen’ altijd heel fijn, maar die verschijnt sinds voorjaar 2013 niet meer. Soms koop ik een tijdschrift, regelmatig lees ik ze ook  de bibliotheek.
Creatieve kan ik natuurlijk niet overslaan. Kopen doe ik momenteel niet, want de inspiratie die uit nederlandse creatijdschriften haal, is momenteel heel beperkt. Maar ik heb heel lang een abonnement op HobbyHandig gehad. Er zijn ook een aantal hele mooie buitenlandse uitgaves, zoals Somerset Studio Magazine. Schitterende tijdschriften, die ik graag vaker zou lezen, maar jammer genoeg zijn die bladen behoorlijk duur. Bovendien zijn ze niet makkelijk verkrijgbaar in ons land.

Vorige week was ik dan ook heel blij toen het spiksplinternieuwe Maak! Magazine werd uitgebracht. Een creatief kwartaalblad  dat onder eigen beheer wordt uitgegeven door ankepanke in samenwerking met Anne Copier en NikkiDotti. De eerste editie staat helemaal in het teken van papier. Ik kon niet anders dan meteen bestellen. En gisteren kwam het met de post. Wat een fijn blad is Maak! Magazine. De opmaak, de stijl, de artikelen en de zelfmaakdingen… ik voelde me meteen thuis. Alsof ik met een clubje creatieve mensen over papier zit te kletsen. Heel ongedwongen en zeer inspirerend. Als je Maak! Magazine bestelt, krijg je trouwens niet alleen het tijdschrift. Er zitten ook een aantal leuke freebies bij, zoals een verjaardagskalender, een infokleurplaat over hoe papier wordt gemaakt én -helemaal verliefd op – typewriter stickers! het uitpakken is dus al geweldig. Ga je lezen, dan kom je heel veel inspiratie tegen. Inpakken, versieren, maken… er komt vanalles voorbij. De interviews roepen een en al herkenning op. Veel van de geïnterviewden ken ik via social media, en het is ontzettend leuk om nu eens in meer dan 140 tekens te lezen waarom papier hen zo inspireert.

Maakmagazine01

Wat ontzettend goed is: de zelfmaakpagina’s hebben aan de ommezijde advertenties staan. Dus lekker freubelen zonder dat je een artikel verliest. (Tip: wel even een foto maken van de advertentiepagina, zodat je de kortingscodes nog kunt gebruiken.) Ik moest natuurlijk ook een van de DIY’s maken. Het werd de Vos van NikkiDotti. Eerst uitknippen, dan nummertje voor nummertje plakken et voilá: de Vos. Is hij niet schattig? Meneer Vos zocht meteen een plaatsje op in onze tuin, lekker doezelen in de zon.

Maakmagazine02

Mijn oordeel over Maak! Magazine: heerlijk inspirerend tijdschrift voor de creatieve mens. Wees er wel snel bij met bestellen, want ze gaan als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank. Ik ben heel blij met mijn exemplaar en kan niet wachten op de volgende editie. Die zal helemaal over vilt gaan. Leuk!

 

 

2 reacties leave one →
  1. 10 april 2014 20:56

    Wauw, mooi om te lezen! Dank voor je review van Maak Magazine!

Trackbacks

  1. Tot nu toe | Résumé | So far | Frutselke

Geef een reactie

