Skip to content

Jurkje van papier | blogruil met Anne-Marie

23 april 2014

Dag 31 van #opwegnaar40 | Day 31 of #goingon40

Vandaag een blogruil met Anne-Marie. Zij ging op zoek naar papierinspiratie, die bij haar hobby naaien past. Op haar blog vind je een leuke Koningsdag slinger van mijn hand.

Today we’re doing a blog exchange. Anne-Marie went looking for paperinspiration for her sewing hobby. And I have designed a nice garland for Kingsday that you can find over at her blog. The blog is in dutch only. If you would like to receive an english translation, please let me know and I’ll send you one.

Soms heb je van die briljante ideeën… vind je zelf… die je dan in een opwelling in een blog schrijft en er vervolgens een beetje spijt van krijgt, omdat je er eigenlijk niet zoveel tijd voor hebt. Mijn ‘Blogruil’ idee is daar een perfect voorbeeld van. Nou is tijd altijd nog wel ergens te vinden. Hier en daar een paar zinnen wordt uiteindelijk ook een volledige blog. Maar tijd én inspiratie, dat was een grotere uitdaging dan ik had gedacht. Al helemaal omdat je je verhaal op iemand anders zijn website doet. Dat maakt het toch ineens wat spannender!

Esther reageerde direct op mijn oproep voor blogruil, Anja en Anita kwamen daar via Esther weer bij. Deze drie blogsters waarmee ik nu een blogruil doe zijn ook nog eens drie heel verschillende dames, met drie heel verschillende blogs, wat de uitdaging des te groter maakt.

Een blog voor Anja vond ik het moeilijkst omdat het onderwerp van haar weblog het minst overeenkomt met dat van mij. Anja is vooral creatief met papier en alles wat met papier te maken heeft. Als ik kijk naar wat ik met papier doe, is dat vooral naaipatronen overnemen (wat ik trouwens een enorme rotklus vind!), want naaien (en haken ook wel en beetje) is mijn creatieve uitlaatklep. Toch vond ik het leuk om voor Anja een stukje te schrijven dat aansluit op haar eigen weblog. Terwijl ik dacht aan papier en kleding herinnerde ik me ineens dit artikel van The Huffington post, over een kleuter en (vooral) haar moeder die de meest geweldige jurken maken. Van papier!!!

papier01 papier02 http://www.huffingtonpost.com/2014/02/26/4-year-old-paper-dresses-fashion-by-mayhem_n_4855545.html

Door dit artikel vroeg ik me af of er meer mensen zijn die kleding maken van papier. Ik surfde naar Pinterest, gaf de zoekopdracht ‘paper clothes’ in en toen ging er een wereld voor me open! Er zijn inderdaad een heleboel kunstenaars die kleding maken van papier. Of die creaties draagbaar zijn valt te bezien, maar er is papieren kleding genoeg! Ik kwam echt ontelbare voorbeelden tegen en wanneer je nog specifieker zoekt, op ‘paper gown’ bijvoorbeeld, kom je nog veel meer  van de prachtigste ontwerpen tegen.

Een paar voorbeelden… Onderstaande jurk is helemaal gemaakt van gerecyclede tijdschriften, en op de website staan nog veel meer tijdschriftjurken: http://www.ecouterre.com/papier-coutures-lia-griffith-makes-showstopping-gowns-from-recycled-paper/ papier03

Of deze, helemaal gemaakt van kaarten en briefpapier, van http://www.pinterest.com/ramikashou/rami-kashou-special-projects/

papier04

Ik kan hier niet alles plaatsen natuurlijk maar voor wie het interesseert, is het echt de moeite waard om eens op Pinterest te kijken.

Nu zijn dit natuurlijk meer kunstobjecten, die vooral mooi zijn om naar te kijken, maar gaandeweg kwam ik nog veel meer voorbeelden van papieren kleren tegen. Want welk meisje heeft nou vroeger geen aankleedpopje gehad? Ook aankleedpoppen te over op Pinterest. Dit zijn ook nog eens veelal gratis printouts, dus doe er je voordeel mee! Heel veel vintage, in de stijl van de ouderwetse Poëzie albumplaatjes, zoals bijvoorbeeld deze:

papier05

http://blog.sugarsticksparties.com/?p=1307

En deze aankleedpoes vond ik zelf erg schattig:

papier06

Maar oh ik kwam nog zoveel meer tegen…

Kleertjes gevouwen in Origami-stijl: http://www.pinterest.com/pin/140878294566953651/

Of miniscule papieren kleertjes om aan een miniatuur kledingrekje te hangen: http://www.pinterest.com/pin/21392166950424160/

Ook ontdekte ik dat er in echte mode, dus draagbare kleding gemaakt van stof, een pasvorm is die de ‘paper bag waist’  heet. Als je het ziet, begrijp je waarom het die naam heeft. De taille ziet eruit als een papieren zakje dat aan de bovenkant bij elkaar wordt gehouden. Deze broek bijvoorbeeld:

papier07

Op de website vind je het gratis patroon voor deze kinderbroek: http://shwinandshwin.blogspot.nl/2012/02/paper-bag-pants-free-pdf-pattern.html.

Ik kwam ook papieren schoenen tegen, accessoires en uiteraard ook tassen. Je kunt het zo gek niet bedenken! Inmiddels is me wel duidelijk dat mode en papier heel goed samen gaan!

Rest mij nog iedereen veel plezier te wensen met bovenstaande ideeën, en wie weet tot ziens op mijn eigen blog http://ansgeflans.wordpress.com

Groet, Anne-Marie

Dankjewel, wat ontzettend leuk om zoveel papier inspiratie te zien. Met Koningsdag in aantocht heb ik nog meer leuks met papier gemaakt. Ga snel kijken op Anne-Marie’s blog.

Thank you, great to see so much paper inspiration. With Kingsday approaching I did something else with paper. Go check it out over at Anne-Marie’s blog.

Omdat het zo leuk is om andere crafters aan het woord te laten, wordt de blogruil een vast onderdeel op de nieuwe website.

Because it is great to learn more about other crafters, the blogexchange will be a returning subject on the new website.

3 reacties leave one →
  1. 23 april 2014 23:12

    Leuk!!

  2. 25 april 2014 11:40

    Dit is op An's geflans herblogden reageerde:
    Dit is het tweede gastblog dat ik schreef naar aanleiding van mijn oproep tot blogruil. Voor het weblog van Anja (http://anjawens.nl)

Trackbacks

  1. Tot nu toe | Résumé | So far | Frutselke

Geef een reactie

