Skip to content

Kinder bedtijd | about me | Early Night

27 april 2014

Dag 35 van #opwegnaar40 | Day 35 of #goingon40

Met de kippen op stok. Dat deed men vroeger nogal eens bij gebrek aan licht. Maar tegenwoordig is er zoveel om wakker voor te blijven, dat die kippen al lang en breed slapen voor we zelf naar bed gaan. Ook ik ga vaak te laat naar bed. Niet verstandig, want creatieve mensen hebben voldoende slaap nodig. Maar ik kan zo genieten van de rust als iedereen naar bed is. Als het hele huis stil is, vind ik het juist prettig om nog even door te werken. Of die ene serie te kijken, terwijl niemand me af kan leiden.

Going to bed with the chickens. In the early days people did this by lack of light. But nowadays there is so much to stay up for, that those chickens are well asleep by the time we go to bed. I for one often go to bed far too late. Not the smartest thing to do, because creative minds need sufficient sleep. But I find the quiet when everyone else has gone to bed so wonderfully inspiring. I love to get work done when the house is silent. Or watch that series without anyone there to distract me. 

Evengoed kan ik ook ontzettend genieten van een avond vroeg naar bed. Dan ga ik niet meteen slapen, maar lees ik nog lekker uitgebreid een boek of liggen man en ik nog een uur te kletsen over vanalles en nog wat. Op zo’n avond gaan we tegelijk met de kinderen naar boven. Om 20u al de tv uit en de gordijnen dicht doen, voelt als spijbelen. Net als uitslapen op een gewone werkdag. Bovendien is het ook heel gezond om goed uit te rusten. Want niet alleen je lichaam heeft rust nodig. Ook je hersenen moeten de dag verwerken.

But I can just as well enjoy an early night. This doesn’t mean I go to sleep right away, I take time to read a book or husband and I catch up talking about everything and nothing. On an evening like that, we go up with the children. Turning off the tv and closing the curtains at 8 p.m. feels like skipping school. Just like sleeping in on a regular working day does. And of course it is very healthy to get a good night’s sleep. Because not only does your body need to have  enough rest, your brain needs to process the day also.

Bij weinig slaap zijn je hersenen minder goed in staat om heel snel op dingen te reageren. Bovendien zijn de hersenen dan een stuk minder creatief waardoor het bijvoorbeeld moeilijker wordt om nieuwe oplossingen te vinden.

Too little sleep makes your brain inadequate to react quickly. Also the brain is a lot less creative which for instance makes it harder to find new solutions.

uit | from : ‘Wat doet slaaptekort met je hersenen’

En dus duik ik vandaag weer eens lekker vroeg mijn bed in. Slapen en mijn brein tot rust laten komen, zodat morgen de creatieve ideeën weer volop kunnen stromen.

And so once again I am going to bed early tonight. To sleep and give my brain a rest, so my creative juices will be flowing again tommorrow.

Geef een reactie

